초록
본 연구는 태안화력본부 회사장에 비회와 저회가 혼합되어 매립된 혼합회를 건설재료로 활용하기 위한 기초연구로서 대상 혼합회의 물리적 시험 및 역학적 시험을 실시하여 도로성토용 재료 및 구조물 뒤채움용 재료로 활용가능한지 판단하고자 공학적 특성을 검토하였다. 비중, 최대 최소밀도, 액 소성, 입도분석, XRD, 강열감량시험을 통해 물리 화학적 특성을 평가하였고 투수, 다짐, CBR, 삼축압축시험을 실시하여 역학적 특성을 평가하였다. 혼합회의 실험결과 비중은 2.18~2.20, 건조밀도는 $9.38{\sim}13.32\;kN/m^3$, 수정 CBR은 16.5~21%, 투수계수는 $1.32{\times}10^{-4}{\sim}1.89{\times}10^{-4}cm/sec$, 배수마찰각은 $36.43{\sim}41.39^{\circ}$로 나타났다. 물리 역학적 실험결과를 토대로 도로성토용 재료와 구조물 뒤채움용 재료로써의 품질기준과 비교해 본 결과 활용이 가능할 것으로 판단되었다. 그러나 비회의 함유율이 높은 혼합회는 일부 품질기준을 만족하지 못하므로 도로성토용 재료와 구조물 뒤채움용 재료로 활용하기 위해서는 저회와의 배합을 통한 품질개선이 필요할 것으로 판단되었다.
This study represents basic research into the utilization of mixed ash (fly ash and bottom ash) from the ash pond of the Taean Thermal Power Plant as a construction material. We conducted physical and mechanical experiments on the mixed ash and examined its engineering characteristics in terms of its use as a material for road landfill and structure backfill. We evaluated the physical and chemical characteristics of the ash by performing tests to determine specific gravity, maximum and minimum density, liquid limit and plastic limit, grain size distribution, composition (by X-ray diffraction), and loss on ignition. We also evaluated the mechanical characteristics by testing for permeability, compaction, CBR, and tri-axial compression. The experiments on the mixed ash yielded a specific gravity of 2.18-2.20, dry density of $9.38-13.32\;kN/m^3$, modified CBR of 16.5%-21%, permeability coefficient of 1.32 to $1.89-10^{-4}cm/sec$, and drained friction angle of $36.43^{\circ}-41.39^{\circ}$. The physical and mechanical properties of the mixed ash do not meet the quality standards stipulated for road landfill and structure backfill materials. Mixed ash with a high content of fly ash failed to meet some of the quality standards. Therefore, in order to utilize the mixed ash as a material for road landfill and structure backfill, it is necessary to improve its properties by mixing with bottom ash.