Effect of Cut-off Wall near the Entrance of Spillway Tunnel

비상여수로 입구부의 차수벽 설치 효과 분석

  • Received : 2010.04.28
  • Accepted : 2010.06.16
  • Published : 2010.06.30

Abstract

Cut-off wall with a low permeability can be constructed to prevent groundwater seepage in spillway tunnel areas. Three spillway tunnels are constructed in Im-ha multipurpose dam region and three types of cut-off walls with a variety of directions and scales are designed. As a result of MODFLOW modeling to assess the effect of cut-off wall for three types, groundwater inflows to the tunnels range from 64.26 $m^3/day$ to 65.49 $m^3/day$ and also they through a cut-off wall section from a reservoir do from 44.08 $m^3/day$ to 45.31 $m^3/day$ and it does not show any significant difference among them. Therefore, a construction process and an environmental conservation rather than the effectiveness of cut-off wall need to be considered to select the best cut-off wall in this region.

투수성이 낮은 매질로 설치되는 차수벽(Cut-off wall)은 댐 지역 비상여수로 터널 지역에서 지하수의 흐름을 차단하기 위한 기능을 갖는다. 임하댐의 3개 비상여수로 터널 입구부에 차수벽 설치시 지하수 유입의 차단 효과를 평가하기 위하여 MODFLOW 모델링을 활용하였다. 규모와 설치 방향 등을 고려하여 3가지 차수벽 설치 방안이 검토되었는데, 모델링을 통하여 추정된 비상여수로 터널내로 유입되는 지하수량은 약 64.26~65.49 $m^3/day$이며, 이중에서 차수벽 구간을 통과하여 유입되는 지하수량은 약 44.08~45.31 $m^3/day$로서 방안별로 유사한 것으로 나타났다. 따라서, 본 연구지역에서는 방안별 차수 효과보다는 시공성, 환경파괴의 최소성 등을 고려하여 최적의 차수벽 설치 방안을 제안하였다.

Keywords

References

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