The Effect of a Virtual Reality Program on Static Balance Control and Fall Efficacy of Elderly People

가상현실 프로그램이 노인의 정적균형 조절과 낙상효능감에 미치는 효과

  • Kim, Eun Ja (Department of Physical Therapy, College of Health & Welfare, Yong In University) ;
  • Hwang, Byong Yong (Department of Physical Therapy, College of Health & Welfare, Yong In University) ;
  • Kim, Mi Sun (Department of Physical Therapy, the Graduate School, Doctoral Course,Yong In University)
  • 김은자 (용인대학교 보건복지대학 물리치료학과) ;
  • 황병용 (용인대학교 보건복지대학 물리치료학과) ;
  • 김미선 (용인대학교 일반대학원 물리치료학과)
  • Received : 2010.05.28
  • Accepted : 2010.11.30
  • Published : 2010.11.30

Abstract

The elderly people with advancing years have many problems such as the decline of the proprioceptive, visual & vestibular function and muscle weakness. Furthermore the decrease of the reflex which influences the balance ability in sudden change of the movement could cause the falls. The difficulty of the balance caused by the fear releated to the fall aggravates the Falls Efficacy and causes a lot of the disability of the independent activities of daily living. The purpose of this study was the effect of a Virtual Reality Program on Static Balance control and Fall efficacy of Elderly people. 14 elderly people(subjects) who were ≥65years of age partiripated in this study and they were divided into VR(Virtual Reality) group(n=7) and Control group (n=7). VR group took the general physical therapy & IREX and only the general physical therapy was carried out in the control group. VR group of intervention was carried out for 30min. total 8times. They were evaluated by BIO-Rescue, Fall Efficacy Scale before and after treatment. The Static Balance control and Fall efficacy were assessed by Bio-Rescue & Falls Efficacy Scale. The analysis of the resulf was assessed by Wilcoxon signed test & Mann-Whitney U test. The result showed that the static balance of VR group with the open eyes was improved in a static balance test and range of the movement was increased in limited of stability. And Falls Efficacy was also efficacious. IREX was effective to static balance control and Falls Efficacy of the elderly When we think about these effects, various treatments and objective assessments using VR program will be needed for the elderly

신체는 연령이 증가하면서 자세조절에 관여하는 고유수용성 감각, 시각, 전정기능이 감소하고 근력이 약해지고 갑작스런 움직임의 변화에 대처하는 반사능력이 감소하여 균형조절에 영향을 주고 낙상을 유발하는 원인이 된다. 균형조절의 어려움은 낙상에 대한 두려움으로 인하여 낙상효능감에 영향을 주고 독립적인 일상생활에 많은 장애를 일으킨다. 본 연구는 요양원에 입소한 65세 이상의 노인을 대상으로 가상현실 프로그램이 노인의 정적균형 조절과 낙상효능감에 미치는 효과에 대한 연구이다. 연구방법은 65세 이상 노인 14명을 대상으로 하여 가상현실군(n=7)과 대조군(n=7)으로 매회 30분씩, 총8회 실시하였다. 가상현실군은 일반적 운동치료법근법과 가상현실 프로그램을 실시하였고, 대조군은 일반적 운동치료접근법을 실시하여 치료 전·후를 평가 비교하였다. 대상자의 정적균형 조절과 낙상효능감은 Bio-Rescue와 낙상효능감척도로 평가를 하였다. 결과에 따른 자료 분석은 Wilcoxon signed test와 Mann-Whitney U test를 실시하였다. 연구의 결과 가상현실군이 정적균형 조절 평가에서 눈을 뜬상태에서의 정적균형 조절이 향상되었으며, 안정성 한계 변화에서 움직임의 범위가 증가하였다. 낙상효능감의 변화에서도 증가하였다. 결론적으로, 가상현실 프로그램은 노인에게 정적균형 조절과 낙상효능감에 효과가 있으며, 노인에게 가상현실 프로그램을 이용한 다양한 치료 방법과 치료에 대한 객관적인 평가가 필요하다고 사료된다.

Keywords