Abstract
In this paper, VoIP(Voice over Internet Protocol) transmission performance for MANET(Mobile Ad-hoc Networks) is improved and analyzed with packet aggregation scheme which is aggregating some of short length packets to one large packet and sending to networks. VoIP simulator based on NS(Network Simulator)-2 is implemented and used to measure performance of VoIP traffic transmission. In this simulation, VoIP traffics are generated with parameters of some codes such as G.711, G.729A, GSM.AMR and iBLC. MOS(Mean Opinion Score), end-to-end network delay, packet loss rate and transmission bandwidth are measured. Performance improvements of 98% for MOS, 6.4times for end-to-end network delay, 32times for packet loss rate is shown as simulation results. On the other hand, transmission bandwidth is increased about maximum 10%. Finally, VoIP implementation guide for the performance with packet aggregation is suggested.
본 논문에서는 짧은 길이의 패킷을 일정길이를 갖는 하나의 패킷에 취합하여 전송하는 기법인 패킷취합을 MANET(Mobile Ad-hoc Network)에서 전송되는 VoIP(Voice over Internet Protocol) 트래픽에 적용하여 전송성능을 개선하고 그 결과를 측정 분석하였다. 전송성능측정에는 NS(Network Simulator)-2를 기반으로 구현한 VoIP 시뮬레이터를 사용하였다. 시뮬레이션에서 VoIP 트래픽은 G.711, G.729A, GSM.AMR 및 iLBC를 사용하여 생성하였으며, 이 트래픽을 전송하여 MOS(Mean Opinion Score), 종단간 네트워크 지연, 패킷손실율 및 전송대역을 측정하였다. 결과로서 MOS는 약 98%, 종단간 네트워크 지연의 경우 6.4배, 패킷손실율의 경우 32배의 개선을 보였다. 반면에 전송대역은 최대 약 10% 증가하였다. 끝으로 본 논문은 측정된 결과를 토대로 MANET에서 패킷취합을 사용한 VoIP 구현기준을 제시하였다.