일정경사면에서의 파에너지 바닥마찰손실계수

Frictional Wave Energy Dissipation Factor on Uniform Sloping Beach

  • 유동훈 (아주대학교 환경건설교통공학부) ;
  • 엄호식 (아주대학교 환경건설교통공학부) ;
  • 장문엽 (아주대학교 환경건설교통공학부)
  • 투고 : 2009.12.18
  • 심사 : 2010.03.23
  • 발행 : 2010.04.30

초록

파에너지는 쇄파되기 이전까지 주로 해저면과의 마찰력에 의하여 감소한다. 파마찰력을 산정하기 위한 연구는 여러 연구자들에 의해 진행되어 왔으며 어느 특정지점에서의 파마찰력 또는 파마찰손실률은 선형파이론으로 주어지는 해저면 입자유속과 연관된 파마찰계수의 도입으로 상당히 정확하게 간단하게 산정할 수 있다. 그러나 장구간에 걸쳐 파마찰력에 의하여 점차적으로 감소되는 파고변이는 상당한 반복 과정을 거쳐야 산정할 수 있었다. 본 연구에서는 기존 경험식을 이용해 전난류, 완난류 경우에 대해 일정경사면에서 천수효과와 마찰손실에 의한 파고 변화를 비교적 간단한 방법으로 추정하는 방법을 제시하였다. 해빈경사가 일정할 때 파고 변이률은 천수계수와 파고 마찰손실계수의 곱으로 간단히 구할 수 있다. 실제 해안과 비슷한 조건의 경우에 대하여 반복시산 과정으로 구한 수치와 간편 산정식으로 간단히 계산한 결과를 비교하여 제시하였다.

Wave energy is dissipated mainly by friction on the seabed until the waves reach the surf zone. Many researchers have investigated the mechanism of wave friction and the bottom shear stress induced by wave motion at a certain point is now well estimated by introducing the wave friction factor related to the near bed velocity given by linear wave theory. The variation of wave energy or wave height over a long distance can be, however, estimated by an iteration process when the propagation of waves is strongly influenced by bed friction. In the present study simple semi-theoretical equation has been developed to compute the variation of wave height for the condition of wave propagation on a constant beach slope. The ratio of wave height is determined by the product of shoalng factor and wave height friction factor (frictional wave energy dissipation factor). The wave height estimated by the new equation is compared with the wave height estimated by the solution of numerical integration for the condition that the waves propagate on a constant slope.

키워드

참고문헌

  1. 유동훈 (1993). 전난류에서의 파마찰계수. 한국해안.해양공학회지, 5(2), 51-57.
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  3. 유동훈 (2005). 연안항만공학. 도서출판 새론.
  4. Jonsson, I. G. (1967). Wave boundry layers and friction factors. Proc.10th Int. Conf. Coastal Engineering, ASCE, Tokyo, 127-148.
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