Relationship between the Level of Depression and Facial EMG Responses Induced by Humor among Children

유머에 의해 유발된 아동의 안면근육반응과 우울 수준과의 관계

  • Jang, Eun-Hye (The Robot/Cognition System Research Department, IT Convergence Technology Research Laboratory, Electronics and Telecommunications Research Institute) ;
  • Lee, Ju-Ok (Department of Psychology, Brain Research Institute, Chungnam National University) ;
  • Sohn, Sun-Ju (School of Social Work, The University of Texas at Austin) ;
  • Lee, Young-Chang (Department of Psychology, Brain Research Institute, Chungnam National University) ;
  • Sohn, Jin-Hun (Department of Psychology, Brain Research Institute, Chungnam National University)
  • 장은혜 (한국전자통신연구원 융합기술연구부문 로봇/인지시스템 연구부) ;
  • 이주옥 (충남대학교 심리학과/뇌과학 연구소) ;
  • 손선주 (텍사스 대학 사회복지학과) ;
  • 이영창 (충남대학교 심리학과/뇌과학 연구소) ;
  • 손진훈 (충남대학교 심리학과/뇌과학 연구소)
  • Received : 2009.11.19
  • Accepted : 2010.02.12
  • Published : 2010.03.31

Abstract

The study is to examine relationship between the level of depression and facial EMG responses during the humor condition. Forty-three children(age range 22-49 years) participated in the study. The Korean Personality Inventory for Children(KPI-C) was used to measure the level of depression in children. While children were presented to audio-visual film clip inducing humor, facial EMG were measured on their faces(bilateral corrugators and orbicularis). A baseline state was measured during 60 seconds before the presentation of the stimulus, i.e., emotional state lasting 120 seconds. Participants were asked to report the intensity of their experienced emotion. The results of emotion assessment showed 95.3% appropriateness and 3.81 intensity on the 5 points Likert scale). Facial EMG showed a significant increase while participants experiencing humor compared to baseline state. Additionally, the result showed a negative correlation between right corrugator responses and the level of depression. The study findings showed the more children experienced depression, the less facial EMG activity they had while experiencing humor.

본 연구에서는 유머를 경험하는 동안 나타나는 아동의 안면근육반응을 확인하고 유머 정서에 의해 유발된 안면근육반응과 우울 수준과의 관계를 연구하였다. 실험에 앞서 또한 아동의 우울 수준을 측정하기 위하여 12~13세의 아동 43명(남 22명)에게 한국판 PIC 검사의 우울 척도를 평가하도록 하였다. 실험이 시작되면, 자극이 제시되기 전 60초 동안 안정 상태를 측정한 후, 유머를 유발하는 시청각 동영상 자극을 제시하는 동안 안면근육반응(양측 추미근, 구륜근)을 측정하였다. 자극 제시가 끝나면 자신이 경험한 정서를 정서평가척도 상에 평가하도록 하였다. 아동의 95.3%(41명)이 유머를 경험하였다고 보고하였고 그 강도는 3.81(5점 만점)로 나타났다. 안면근육반응은 안정 상태에 비하여 유머 자극이 제시되었을 때 유의하게 증가하였다. 안면근육반응과 우울 수준과의 상관을 확인한 결과, 우측 추미근에서 유의한 부적 상관이 나타났다. 이는 우울 점수가 높은 아동일수록 유머를 경험할 때 안면근육을 적게 움직임을 의미한다.

Keywords

References

  1. 김경희 (1997). 한국 아동의 정서에 관한 심리학적 연구, 한국심리학회지: 발달, 10(1), 한국심리학회, 43-56.
  2. 김진섭 (2003). 기독교인 우울증의 성경적 치료방안 연구. 목원대학교 신학대학원 석사학위 논문.
  3. 손진훈, 지영년, 김숙희 (1994). 아동의 다면적 성격검사(PIC)의 한국판 개발을 위한 예비연구, 성곡논총, 25, 성곡학술문화재단, 425-458.
  4. 신재은 (1998). 청소년의 우울에 영향을 미치는 심리학적 요인에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문.
  5. 안정숙 (2004). 스트레스, 성격특성과 우울증간의 관계에 관한 연구. 성신여자대학교 대학원 석사학위논문.
  6. 오경자, 김은정, 하은혜 (1999). 임상적 우울집단과 준임상 우울집단의 심리 사회적 특성 비교, 한국심리학회지: 임상, 18(1), 한국심리학회, 95-104.
  7. 유성진, 신민섭, 김중술 (2003). 위협에 대한 재평가와 걱정증상, 상태불안 및 인지평가차원의 관계, 한국심리학회지: 임상, 22(2), 한국심리학회, 303-319.
  8. 이수정, 권준모, 이훈구 (1997). 정서의 자동처리기제. 인지과학, 9(1), 한국인지과학회, 13-30.
  9. 임양화, 오경자 (1989). 우울한 아동의 귀인 유형, 한국심리학회지: 임상, 8(1), 한국심리학회, 69-78.
  10. 임지영 (2005). 한국판 Beck 아동용 우울척도의 개발 예비연구, 한국심리학회지: 건강, 10(3), 한국심리학회, 337-347.
  11. 장은혜, 석지아, 엄진섭, 손진훈 (2005). 시청각 영상(Audio-visual Film Clips)을 이용한 정서유발 프로토콜 개발, 한국심리학회지: 실험, 17(1), 한국심리학회, 69-84.
  12. 장은혜, 성순임, 이영창, 엄진섭, 손진훈 (2007). 동영상 자극에 의해 유발된 유머 및 기쁨 정서에 따른 아동의 자율신경계 반응, 감성과학, 10(2), 한국감성과학회, 263-271.
  13. 장은혜, 임혜진, 이영창, 정순철, 손진훈 (2006). 긍정 정서와 부정 정서에 따른 아동의 안면 근육 반응 차이, 감성과학, 8(2), 한국감성과학회, 161-167.
  14. 전병곤 (1995). 아동용 성격검사(PIC)의 표준화: 국민학생을 대상으로. 충남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  15. 지영년 (1992). 아동용 성격 검사의(PIC)의 한국판 개발 연구. 충남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  16. 최경숙, 조광수(1996). 정서상태유도와 지시조건에 따른 4세 아동의 정서조절, 한국심리학회지: 발달, 9(2), 한국심리학회, 166-175.
  17. 최효임, 송한수, 신미연, 김인석, 현명호 (2005). 특성불안에 따른 공포/비공포 자극이 과제수행에 미치는 영향, 한국심리학회지: 건강, 10(1), 한국심리학회, 31-46.
  18. Alto, S., Naatanen, P., Wallius, E., Metsahonkala, L., Stenman, H., Niemi, P. M., & Karlsson, H. (2002). Neuroanatomical substrata of amusement and sadness: a PET activation study using film stimuli. NeuroReport, 13(1), 67-73. https://doi.org/10.1097/00001756-200201210-00018
  19. Anthony, E. J. (1975). Childhood depression. In E. J. Anthony & T. Benedek (Eds.), Depression and human existence (pp. 231-277). Boston: Little, Brown.
  20. Beck, A. T. (1987). Cognitive models of depression. Journal of Cognitive Psychotherapy: An International Quarterly, 2, 5-37.
  21. Beck, A. T. & Clark, D. A. (1997). An information processing model of anxiety: Automatic and strategic processes. Behaviour Research and therapy, 35(1), 49-58. https://doi.org/10.1016/S0005-7967(96)00069-1
  22. Beck, A. T., Emery, G., & Greenberg, R. L. (1985). Anxiety disorders and phobias: a cognitive perspective. New York: basic Books.
  23. Boucher, J. D. & Ekman, P. (1975). Facial areas and emotional information. Journal of Communication, 25, 21-29. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1975.tb00577.x
  24. Duclos, S. E., Laird, J. D., Schneider, E., Sexter, M., Stern, L., & Van Lighten, O. (1989). Emotion-specific effects of facial expressions and postures on emotional experience. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 100-108. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.1.100
  25. Easterbrook, J. A. (1959). The effect of emotion on cue utilization and the organization of behavior. Psychological Review, 66, 183-201. https://doi.org/10.1037/h0047707
  26. Feldman, R. S., White, J. B., & Lobato, D. (1982). Social skills and nonverbal behavior. In R. S. Feldman (Ed.), Development of nonverbal behavior in children (pp.259-277). New York: Springer-Verlag.
  27. Flack, W. F. J., Laird, J. D., & Cavallaro, L. A. (1999). Emotional expression and feeling in schizophrenia: Effects of specific expressive behaviors on emotional experiences. Journal of Clinical Psychology 55, 120.
  28. Fridlund, A. J. & Cacioppo, J. T. (1986). Guidelines for human electromyographic research. Psychophysiology, 23, 567-589. https://doi.org/10.1111/j.1469-8986.1986.tb00676.x
  29. Frijda, N. H. (1986). The emotions. London, England: Cambridge University Press.
  30. Gehricke, J. G. & Shapiro, D. (2001) Facial and autonomic activity in depression: social context differences during imagery. International Journal of Psychophysiology, 1, 53-64.
  31. Gehricke, J. G. & Shapiro, D. (2000). Reduced facial expression and social context in major depression: Discrepancies between facial muscle activity and self-reported emotion. Psychiatry Research, 95, 157-167. https://doi.org/10.1016/S0165-1781(00)00168-2
  32. Gross, J. J. & Levenson, R. W. (1995). Emotion Elicitation Using Films. Cognition and Emotion, 9(1), 87-108. https://doi.org/10.1080/02699939508408966
  33. Hammen, C. & Rudolph, K. D. (1996). Childhood depression. In E. J. Mash & R. A. Barkley (Eds.), Child psychopathology (pp. 153-195). New York: Guilford Press.
  34. Hietanen, J. K., Surakka V., & Linnankoski, I. (1998). Facial electromyographic responses to vocal affect expressions. Psychophysiology, 35, 530-536. https://doi.org/10.1017/S0048577298970445
  35. Hu, S. & Wan, H. (2003). Imagined events with specific emotional valence produce specific patterns of facial EMG activity. Perception Motor Skills, 97(3 Pt 2), 1091-1099. https://doi.org/10.2466/pms.2003.97.3f.1091
  36. Jancke L. (1992). EMG reactions of mimetic muscles after repeated presentation of pictures with positive, negative and neutral content. Zeitschrift Fur Experimentelle und Angewandte Psychologie, 39(3), 434-454.
  37. Kashani, J. H., Husain, A., Shekim, W. O., Hodges, K. K. Cytryn, L., & McKnew, D. H. (1981). Current perspectives on childhood depression: an overview. American Journal of Psychiatry, 138, 143-153. https://doi.org/10.1176/ajp.138.2.143
  38. Rottenberg, J. (2005). The Handbook of Emotion Elicitation and Assessment, New York: Oxford University Press.
  39. Schwartz, G. E., Fair, P. L., Salt, P., Mandel, M. R., & Klerman, G. L. (1976). Facial expression and imagery in depression: an electromyographic study. American Psychosomatic Society, 38(5), 337-347.
  40. Schwartz, G. E., Fair, P. L., Salt, P., Mandel, M. R., & Klerman, G. L. (1979) Facial muscle patterning to affective imagery in depressed and nondepressed subjects, Science, 192(4238), 489-491.
  41. Shammi, P. & Stuss, D. T. (2003). The effects of normal aging on humour appreciation, Journal of the International Neuropsychological Society, 9, 855-863.
  42. Uekermann, J., Channon, S., & Daum, I. (2006). Humour processing, mentalizing and executive function in normal aging. Journal of the International Neuropsychophysiological Society, 12, 184-191.
  43. Uekermann, J., Channon, S., Lehmkamper, C., Abdel-Hamid, M., Vollmoeller, W., & Daum, I. (2008). Executive function, mentalizing and humor in major depression, Journal of Neuropsychological Society, 14(1), 55-62.
  44. Uekermann, J., Channon, S., Winkel, K., Schlebusch, P., Trenckmann, U., & Daum, I.(2007). Theory of mind, humor processing and executive function in alcoholism, Addiction, 102, 232-240. https://doi.org/10.1111/j.1360-0443.2006.01656.x
  45. Vrana, S. R. (1993). The psychophysiology of disgust: differentiating negative emotional contexts with facial EMG, Psychophysiology, 30(3), 279-286. https://doi.org/10.1111/j.1469-8986.1993.tb03354.x
  46. Wirt, R. D., Seat, P. D., & Broen, W. E. (1977). The Personality Inventory for Children. Los Angeles: Western Psychological Services.
  47. Zabel, R. H. (1979). Recognition of emotions in facial expressions by emotionally disturbed and non-disturbed children. Psychology in the Schools, 16, 119-126. https://doi.org/10.1002/1520-6807(197901)16:1<119::AID-PITS2310160121>3.0.CO;2-3
  48. Zlochower, A., Cohn, J., & Kanade, T. A. (1998). Computer vision based method of facial expression analysis in parent-infant interaction. In International Conference on Infant Studies, Atlanta.