A Usability Testing for the Verification of User Mental Model in Using Multifunction Printer

프린터 복합기의 사용자 심성모형 검증을 위한 사용성 평가

  • Chung, Sung-Jae (Design Group, Digital Printing Division, Samsung Electronics) ;
  • Kim, Bong-Gun (Design Group, Digital Printing Division, Samsung Electronics) ;
  • Ha, Kwang-Soo (Design Group, Digital Printing Division, Samsung Electronics) ;
  • Jung, Hye-Heon (Design Group, Digital Printing Division, Samsung Electronics) ;
  • Lim, Bong-Uk (Design Group, Digital Printing Division, Samsung Electronics)
  • 정성재 (삼성전자 디지털프린팅사업부 디자인그룹) ;
  • 김봉건 (삼성전자 디지털프린팅사업부 디자인그룹) ;
  • 하광수 (삼성전자 디지털프린팅사업부 디자인그룹) ;
  • 정혜헌 (삼성전자 디지털프린팅사업부 디자인그룹) ;
  • 임봉욱 (삼성전자 디지털프린팅사업부 디자인그룹)
  • Received : 2009.09.03
  • Accepted : 2010.03.09
  • Published : 2010.03.31

Abstract

This study is about what process and methodology could make UI designer be able to achieve the interface which considers user's mental model through implementing corporate line-up model, when people design an interface between product of multi-function printer and user. The most important concern of UI designers who are dealing with an interface between product and user is how they can make product system image match user's mental model so that users can utilize products without any confusion and discomfort. If concept model which designers bring up and mental model which users expect and recognize could be of one accord, then users can feel ease of use toward products. The understanding and observation for user behavior and use pattern is prerequisite to develop user-centered interface between product and user. However, UI designers do design interface from their own perspective and assumption in many business areas, and users do not react as designers assumed and intended in many cases or examples. This study is to find inappropriate system images against users' mental model on basic function of multi-function printer, and the relationship of system image and user's mental model is diagramed to build up a hypothesis. The hypothesis from this study is validated through evaluation of domestic and international users. In addition, two suggestions to improve usability problems revealed from user test are proposed. The optimal solution is designed based on the result of user evaluation and consideration of many user environments, and then it is implemented to line-up product. In conclusion, this study considers how UI designers can create system image which is close to user's mental model.

본 연구는 복합기의 제품-사용자간 인터페이스를 설계함에 있어서 UI 디자이너가 어떤 프로세스와 방법론으로 접근해야 사용자 심성모형을 고려한 인터페이스 설계가 가능한지를 실제 양산 모델의 적용을 통해 알아보았다. 제품-사용자간 인터페이스를 디자인하는 UI 디자이너에게 큰 관심사는 어떻게 하면 제품의 시스템 이미지를 사용자 자신의 심성모형과 근접하게 설계하여 혼동 없이 제품을 사용하게 할 것인가에 있다. 이때, 디자이너가 의도하는 개념모형과 사용자가 인지하고 있는 심성모형이 일치하면 제품을 사용하는 사용자는 어려움 없이 쉽게 제품을 사용할 수 있을 것이다. 이러한 사용자 중심의 제품-사용자간 인터페이스를 개발하기 위해서는 사용자의 올바른 이해와 사용자의 사용 행태 및 사용 습관에 대한 제대로 된 관찰이 기본적으로 선행되어야 한다. 그럼에도 불구하고 많은 사업 영역에서 사용자 심성모형을 제대로 고려하지 않고 UI 디자이너의 추측으로 설계된 인터페이스가 디자인되어 UI 디자이너의 생각, 의도와는 전혀 다른 사용자의 반응이 일어나는 사례를 여러 차례 목격해 왔다. 이에 본 연구에서는 복합기의 기본 기능에 대해 사용자 심성모형에 위배되는 부적절한 시스템 이미지 사례를 추출하였고, 시스템 이미지와 사용자의 심성모형에 대한 관계를 도식화하여 기본 가설을 세웠다. 이때 세워진 가설을 기반으로 국내외 사용성 평가를 실시하였고, 평가를 통해 도출 되었던 사용성 문제점들을 기반으로 두 개의 개선안을 제안하여 그 중 한 개를 차기 양산 제품에 적용하였다. 결론적으로 본 연구를 통해 어떻게 하면 UI 디자이너가 사용자의 심성모형에 근접한 시스템 이미지를 구축할 수 있는지를 고찰할 수 있었다.

Keywords

References

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