Aesthetic Analysis of Digital Art Using Fashion Illustration Software - Focusing on Alfred Einstein's Theory of Relativity -

디지털아트에 의한 패션일러스트레이션의 소프트웨어 미학 분석 - 아인슈타인의 상대성이론을 중심으로 -

  • 오은경 (세종대학교 패션디자인학과) ;
  • 곽태기 (세종대학교 패션디자인학과)
  • Received : 2009.10.20
  • Accepted : 2009.11.18
  • Published : 2010.03.31

Abstract

The inflow of digital technology into the art, especially in the Fashion Illustration since 1990, makes the new aesthetics of the beginning of the 21 century which the Software aesthetics can be called. The meeting of technology and the art make us recall a great scientist and artist, Leonardo da Vinci in the Renaissance that the notion of the art and skill was unified, same as the ancient history. This study is purposed to expand the concept of the art for the broad exchange of the digital technology and art and for the extensive expression method of the modern fashion illustration. Having views on science theory of the beginning of the 20 century, Theory of Relativity which had given a lot of influence in the philosophy, the litterature and the art, as well as all the science, it makes a connection with the history of art in the beginning of the 20 century and the story of the digital art in the beginning of the 21 century. Firstly, the Fauvism and 2D is based on the expression of the glowing and bright color by the Principle of constancy of light velocity. Secondly, the Cubism and 3D is associated with the Special theory of relativity in the cyberspace which the space and the time are totally accorded. Thirdly, the Futurism and 4D is compared with the General theory of relativity which contains the material and the gravity. They are gradually evolved into the Interactive art and the Kinetic art by the digital technology in the profound cyberspace.

Keywords

References

  1. 이미정 (2008). 패션 일러스트레이션을 이용한 패션상품화에 관한 연구. 세종대 패션디자인학과 박사학위논문, p. 12.
  2. Wladyslaw, Tatarkiewicz (1980). History of the concept of art: from a history of six ideas. 金采賢역 (1991). 예술개념의 역사. 열화당, p. 25.
  3. 강태희 (1996). 미술.진리.과학. 서울: 재원, p. 18.
  4. 박천신 (2008). 디지털아트.디지털 페인팅. 한언, p. 16.
  5. 전재훈, 하지수 (2006). 디지털 시대의 패션 디자인 조형성에 관한 연구. 한국의류학회지, 30(11), p. 1563.
  6. Paul, Christiane (2003). Digital Art. 조충연 역(2007). 디지털 아트. 서울: 시공아트, p. 8.
  7. Paul, Christiane (2003). Digital Art. 조충연 역(2007). 디지털 아트. 서울: 시공아트, p. 13.
  8. 정동암 (2007). 미디어 아트.디지털의 유혹. 커뮤니케이션북스, p. 70.
  9. 정동암 (2007). 미디어 아트.디지털의 유혹. 커뮤니케이션북스, p. 85.
  10. 강태희 (1996). 미술.진리.과학. 서울: 재원, pp. 68-72.
  11. 박천신 (2008). 디지털아트.디지털 페인팅. 한언, p. 22.
  12. Greene, Rachel (2004). Internet Art. 이수영 옮김 (2008). 인터넷 아트. 시공아트, p. 22.
  13. 강태희 (1996). 미술.진리.과학. 서울: 재원, p. 69.
  14. Paul, Christiane (2003). Digital Art. 조충연 역(2007). 디지털 아트. 서울: 시공아트, p. 17.
  15. 박천신 (2008). 디지털아트.디지털 페인팅. 한언, p. 42.
  16. Kandinsky, W (1964). Punkt und Linie zu Flache. 차봉희 역 (1999). 정.선.면-회화적인 요소의 분석을 위하여 열화당, p. 6.
  17. Shlain, Leonard (1993). Art & physics: parallel visions in space, time & light. 김진엽 역 (1997). 미술과 물리의 만남 I. 도서출판국제, p. 33.
  18. Computer Software, retrieved 2009, September 03, from http://en.wikipedia.org/wiki/Software
  19. 김종근 (2002). 컴퓨터 그래픽스. 웅보출판사, pp. 75-76.
  20. 강태희 (1996). 미술.진리.과학. 서울: 재원, p. 72.
  21. 성광숙 (2009). 만화와 패션 일러스트레이션의 그림체적 교류. 복식, 59(4), p. 93.
  22. 김민자 (2004). 복식미학 강의 I. 교문사, p. 21.
  23. 윤지선 (2001). 3D 컴퓨터 그래픽스를 응용한 패션 일러스트레이션 연구. 한국패션디자인학회지, 1(1), p. 155.
  24. Shlain, Leonard (1993). Art & physics: parallel visions in space, time & light. 김진엽 역 (1997). 미술과 물리의 만남 I. 도서출판국제, p. 156.
  25. 사토 가츠히코 지음. Albert Enistein. Theroy of Relativity. 봉영아 역 (2005). 상대성이론의 아름다움. Vitamin Book, p. 155.
  26. 홍성욱 (2007). 예술, 과학과 만나다. 서울: 이학사, p. 157.
  27. Theory of relativity, retrieved 2009, September 03, from http://100.naver.com/100.nhn?docid=87060
  28. 사토 가츠히코 지음. Albert Enistein. Theroy of Relativity. 봉영아 역 (2005). 상대성이론의 아름다움. Vitamin Book, pp. 71-80.
  29. 사토 가츠히코 지음. Albert Enistein. Theroy of Relativity. 봉영아 역 (2005). 상대성이론의 아름다움. Vitamin Book, p. 75.
  30. 한국색채학회 (2005). COLORIST. 도서출판국제, pp. 15-22.
  31. 정현, 금기숙 (2008). 패션디자인에 활용된 빛의 유형분석. 복식, 58(2), pp. 122-123.
  32. Gombrich, E. H.(1995). The story of Art. 백승길 역 (2007). 서양미술사. 예경, p. 571.
  33. Whitfield, Sarah (1996). Fauvism. 이대일 옮김 (1996). 야수파. 열화당, p. 41.
  34. Whitfield, Sarah (1996). Fauvism. 이대일 옮김 (1996). 야수파 열화당, p. 38.
  35. Kess Van Dongen, retrieved 2009, September 05, from http://www.artinthepicture.com/paintings/Kees_van_Dongen/Le-Coquelicot/
  36. Henri charles Manguin, retrieved 2009, September 29, from http://www.artnet.com/artist/22386/henri-charles-manguin.html
  37. 조맹섭 (2006). 디지털 컬러의 기본 원리. 국제, pp. 18
  38. Jason Brooks, retrieved 2009, September 25, from http://www.jason-brooks.com/portfolio/
  39. Marguerite sauvage, retrieved 2009, September 29, from http://www.virginie.fr/en/marguerite-sauvage.html#
  40. Irma, retrieved 2009, September 25, from http://www.irmasworld.de/de/irmas-tipps/?no_cache=1&tx_magirmastipps_pil%5Buid%5D=6
  41. Sophie Griotto, retrieved 2009, September 29, from http://www.sophiegriotto.com/
  42. Akner-Koler, Cheryl (1997). Three-dimensional visual analysis. 김천식 옮김 (2000). 삼차원 기초조형의 이해. 조형교육, p. 19.
  43. Shlain, Leonard (1993). Art & physics: parallel visions in space, time & light. 김진엽 역 (1997). 미술과 물리의 만남 I. 도서출판국제, p. 162.
  44. Shlain, Leonard (1993). Art & physics: parallel visions in space, time & light. 김진엽 역 (1997). 미술과 물리의 만남 I. 도서출판국제, p. 163.
  45. Jacek, Debicki (1995). Histoire de l'art, Hachette education, p. 244.
  46. Cottington, David (1998). Cubism. 전경희 역 (2003). 큐비즘. 열화당, p. 13.
  47. Picasso, retrieved 2009, September 29, from http://www.artchive.com/artchive/P/picasso/tellier.jpg.html
  48. Georges Braque, retrieved 2009, September 29, from http://en.wikipedia.org/wiki/Georges_Braque
  49. Cottington, David (1998). Cubism. 전경희 역 (2003). 큐비즘. 열화당, p. 54.
  50. 윤지선 (2001). 3D 컴퓨터 그래픽스를 응용한 패션 일러스트레이션 연구. 한국패션디자인학회지, 1(1), p. 160.
  51. Head Seam Guide, retrieved 2009, September 29, from http://www.byrontaylor.com/poser/seamguides.html
  52. Body Seam Guide, retrieved 2009, September 29, from http://www.byrontaylor.com/poser/seamguides.html
  53. Strosberg, Eliane (2001). Art and sicence 김승윤 옮김 (2002). 예술과 과학. 을유문화사, p. 29.
  54. Daz3D, retrieved 2009, September 29, from http://www.daz3d.com/i/3d-models/intimates/ozone?item=4797&cat=18&_m=d
  55. Stephane Neidhardt, retrieved 2009, September 29, from http://www.stephaneneidhardt.com/ill.html
  56. 곽태기 (2008). 사회변혁기에 발생된 혁명적 패션에 관한 연구. 경희대 의상학과 박사학위논문, p. 61.
  57. Shlain, Leonard (1993). Art & physics: parallel visions in space, time & light. 김진엽 역 (1997). 미술과 물리의 만남 I. 도서출판국제, p. 260.
  58. 김제완 (2005). 상대성이론. 그후 100년. 궁리출판, p. 86.
  59. 사토 가츠히코 지음. Albert Enistein. Theroy of Relativity. 봉영아 역 (2005). 상대성이론의 아름다움. Vitamin Book, pp. 157-171.
  60. 사토 가츠히코 지음. Albert Enistein. Theroy of Relativity. 봉영아 역 (2005). 상대성이론의 아름다움. Vitamin Book, p. 183.
  61. 김제완 (2005). 상대성이론. 그후 100년. 궁리출판, p. 112.
  62. Jacek, Debicki (1995). Histoire de l'art, Hachette education, p. 246.
  63. Jacek, Debicki (1995). Histoire de l'art, Hachette education, p. 242.
  64. Shlain, Leonard (1993). Art & physics: parallel visions in space, time & light. 김진엽 역 (1997). 미술과 물리의 만남 I. 도서출판국제, p. 269.
  65. Giacomo Balla retrieved 2009, October 01, from http://www.artinthepicture.com/paintings/Giacomo_Balla/Girl-on-a-Balcony/
  66. Giacomo Balla retrieved 2009, October 01. from http://www.artinthepicture.com/paintings/Giacomo_Balla/Dynamism-of-a-Dog-on-a-Leash/
  67. Humphreys, Richard (1999). Futurism. 하계훈 옮김 (2003). 미래주의. 열화당, p. 68.
  68. Irmasworld, retrieved 2009, October 01. from http://www.irmasworld.com/de/all-about-irma/
  69. Shopping in Secondlife, retrieved 2009, October 01. from http://secondlife.com/
  70. Julia Durgee, retrieved 2009, October 01. from http://www.juliadurgee.com/
  71. Irmasworld, retrieved 2009, October 01, from http://www.irmasworld.com/de/dressing-room/?no_cache=1