Abstract
This study deals with the unsignalized intersection delay in the urban transportation demand forecasting. The objectives are to develop the unsignalized intersection delay models and to comparatively analyze the applicability of the above models. In pursuing the above, this study gives particular attentions to simulating by KHCS program and implementing the case study of Cheongju using EMME/2. The major findings are the followings. First, the 8 unsignalized intersection delay models were developed through 480 simulating results, which are all statistically significant. Second, the estimates by the unsignalized delay models were analyzed to be most fitted to the observed traffic volume data.
본 연구는 도시교통수요예측에 있어 비신호교차로 지체를 다루고 있다. 본 연구의 목적은 비신호교차로 지체식을 개발하고, 이 지체식의 적용결과를 비교분석하는데 있다. 이를 위해 이 연구에서는 한국도로용량편람(KHCS)에 의한 시뮬레이션과 EMME/2를 이용한 청주시 사례연구에 중점을 두고 있다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 총 480회의 시뮬레이션을 통해 통계적으로 유의한 8개의 지체식이 개발되었다. 둘째, 비신호교차로의 지체식을 적용한 추정치가 관측 교통량 자료에 가장 적합한 것으로 분석되었다.