A Study on Terminal Interface Adaptation for u-LMS

u-LMS를 위한 단말기 인터페이스 적응화 연구

  • 구진희 (충남대학교 기술교육과)
  • Received : 2010.05.10
  • Accepted : 2010.06.05
  • Published : 2010.06.30

Abstract

Recently, interest in u-learning to pursue effective learning by using ubiquitous environment in teaching and learning activities. In u-learning environment, learners should be able to push necessary information at the right time and the right place. Also calm technology oriented to, and this means that it can recognize learners' terminal information and to provide adaptive interface. In u-learning environment, main learning terminals would be mobile terminals which support mobility. However, learning in the existing PC environment should not be excluded. Thus, by providing adaptive interface according to various learners' terminal in LMS for u-learning, learners are able to learn through consistent and natural learning interface with any computer or any network at any place and at any time. The purpose of this study is to propose the interface adaptation based on terminal information focusing on the layout transformation process in the development environment.

최근 유비쿼터스 환경을 교수 학습에 응용하여 학습의 효과를 높이고자 하는 이른바 u-러닝에 대한 관심이 급격이 증가하였다. u-러닝 환경에서는 학습의 장이 교실과 사이버 공간에 이어 일상생활의 현실 공간으로 확대되어 수시로 변화 하는 현실공간에서의 학습자에게 자신이 있는 위치에서 필요한 정보를 즉시 전송(push)되도록 해야 한다. 또한 u-러닝 환경은 조용한 기술을 지향하는데, 이는 학습 단말기로서 PC뿐만 아니라 다양한 무선 단말기 사용이 보편화 되어 언제 어디서나 어떤 단말기로도 자연스러운 인터페이스에서 학습이 가능함을 의미한다. 따라서 u-러닝을 효과적으로 지원하는 u-LMS의 1차적 임무는 다양한 학습 단말기에서 정보의 손실 없이 적응적인 인터페이스 기반의 학습 서비스를 제공해야 한다. 이 연구의 목적은 u-LMS를 위한 학습자의 단말 정보에 따른 인터페이스 적응화 방안을 개발환경에서 레이아웃 변환과정 중심으로 제안하는 것이다.

Keywords