초록
본 연구의 목적은 배당보험의 이점을 보험자와 계약자 측면에서 분석하고, 배당보험의 활성화를 위한 정책 제안을 하는데 있다. 이를 위해서 계약자 배당이 활성화된 영국 생명보험회사의 데이터를 이용해 상관분석 및 회귀분석을 통해 실증분석을 하고, 분석 결과를 바탕으로 시사점을 도출하였다. 분석 결과 배당보험은 보험료 수입을 증대시키는 것으로 나타났고, 사업비가 무배당보험에 비해 상대적 많이 들지 않으며, 재무건전성이 높은 회사가 배당보험을 많이 판매하는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 볼 때, 보험회사는 배당보험을 시장점유율 향상을 위한 마케팅도구로 활용할 수 있을 것이며 또한 향후 상품포트폴리오 구성에 배당상품을 적극적으로 고려해볼 필요가 있다. 계약자에 대한 시사점으로는 우선 유배당보험이 무배당보험에 비해 사업비와 관련하여 차별적인 요소가 없음을 알수 있다. 또한 재무적으로 튼튼한 회사가 유배당보험을 많이 판매하고 있기 때문에 계약자의 유배당보험 구입의 편익은 긍정적이다고 평가할 수 있을 것이다.
The purpose of this paper is to analyse the advantages of with-profits and make a proposal for invigorating with-profits business. The data of life insurance companies in the U.K. is used and correlation and regression are employed. The implications are drawn from the analysis. The results and implications of this paper are summarized as follows. Firstly, the with-profits policies increase premium income. There is no positive relationship between with-profits policies and operating costs. The companies that are financially sound sell more with-profits policies than those not solvent. Secondly, with regard to implications for insurance companies, they can make full use of with-profits policies for marketing purpose and the main product in the product portfolio. Finally, with regard to implications for the policyholders, the with-profits policies are not expensive by comparison with the without-profits policies. The with-profits policies provide benefit to the policyholders on a solvency basis.