초록
MoIP는 IP위에 다양한 멀티미디어를 전송가능하게 해주는 기술인데, 기존 음성 서비스에 비해 큰 대역폭을 요구하며, 무선 환경에서의 무선 자원은 이미 한계점에 도달하고 있다. 따라서 이런 문제점을 해결하기 위한 방법으로 헤더 압축에 대한 연구가 많이 되고 있다. SCTP 프로토콜을 이용한 헤더압축은 ROHC-SCTP가 연구되었는데, ROHC-SCTP는 ROHC알고리즘과는 다른 형식의 패킷구조를 가지고 있고, SCTP의 특징을 적용하려면 헤더압축의 성능이 많이 떨어진다는 단점을 가지고 있다. 따라서 본 논문에서는 위의 문제점을 해결하기 위해 향상된 헤더압축 알고리즘을 설계하였다. 본 논문에서 제안한 알고리즘을 평가하기 위해 NS-2 시뮬레이션 환경에서 헤더압축 동작을 모델링하였다. 평가 결과 본 논문에서 설계한 알고리즘이 ROHC-SCTP 알고리즘에 비해 오버헤드율이 낮았고, 데이터의 타입이 많이 변화할 때 총 헤더의 크기가 더 작음을 확인하였다.
MoIP is technology to transmit a variety of multimedia over IP, but compared to traditional voice services require greater bandwidth and radio resources in a wireless environment has already reached the limits. Therefore, as a way to resolve this issue for header compression is a lot of research. SCTP protocol header compression using ROHC-SCTP has been research, ROHC-SCTP packet structure of the ROHC algorithm with different types and, SCTP header compression to apply the characteristics of the poor performance of many of these have drawbacks. Therefore, in this paper to solve these problems better header compression algorithm was designed. In this paper, the proposed algorithm to evaluate the NS-2 simulation environment was modeled on the header compression operation. Evaluation results, the algorithm designed in this paper compared to ROHC-SCTP algorithms determine the overhead rate was low, the data types vary a lot better when the total header size was small.