The Expression of Landform in Feng-shui Map in Chinese Feng-shui Manual Jiriinjasuji

풍수서(風水書) "지리인자수지(地理人子須知)" 산도(山圖)의 지형표현 연구

  • 이형윤 (대구가톨릭대 지리학과) ;
  • 성동환 (대구한의대 대학원 풍수지리관광학과)
  • Received : 2009.12.04
  • Accepted : 2010.01.15
  • Published : 2010.02.28

Abstract

A feng-shui map(山圖) represents the most ideal natural landform on a map of feng-shui space model, highlighting propitious spots and grave sites in terms of feng-shui. This study made an analysis into feng-shui maps featured in the Chinese feng-shui manual Jiriinjasuji published in the Ming dynasty of China and did research on the following points regarding the traits of landform expressions: viewpoints of feng-shui maps, perspective points, center-oriented maps, double map scales, mountain theories, detailed expressions of propitious spots, etc. The major characteristics of landform expressions in the Chinese feng-shui manual Jiriinjasuji are as follows: the viewpoint technique was aerial one; the maps were center-oriented, that is to say, the center of grave sites or propitious spot was depicted in detail; and often the important terrains around grave sites were exaggerated or delete compared with real landforms. In addition, other vital landforms not observed from grave sites were depicted with viewpoints moved and were represented in greater details' The part of mountain theories had the following points as their main subject matter: geographical locations, overall orientations of mountain ranges, topographical traits, grave seat directions, surrounding terrains and extent of fortune-bringing. The directions of the maps were relative and there was no definite concept of scales. But, there are many cases where the maps made use of the double scale technique when expressing the terrains that have propitious space, logistical cities or directional importance. Furthermore, they often utilized multiple scale in expressing near views, mid-range views and distant views.

산도(山圖)는 가장 이상적이라고 생각하고 관찰한 지형을 풍수지리적 공간모형에 빗대어 표현한 지도로 풍수지리의 혈(穴)과 명당을 표현한 것이다. 본 연구는 중국 명나라 때 발간된 대표적인 풍수서인 "지리인자수지(地理人子須知)"에 게재된 산도를 분석하여 지형표현의 특징을 산도의 시점, 중심지향적 지도, 투시점, 이중적축척, 산론(山論), 혈의 세부적 표현 등의 세부항목으로 나누어 살펴보았다. "지리인자수지(地理人子須知)"에 게재된 산도의 지형표현 특징은 다음과 같다. 시점은 부감법이 사용되었으며 묘지의 중심, 즉 혈처를 중심으로 세밀하게 지형이 묘사되는 중심지향적 지도로 혈처 주위의 중요지형은 실제 지형보다 파장되거나 생략되는 경우가 많았다. 또한 묘지에서 판찰되지 않는 중요지형은 사점이동을 통해 관찰하고 이를 세밀하게 표현하였다. 산론 부분에는 지리적 위치와 산맥의 흐름과 체계, 풍수적 특징, 묘지의 좌향과 주변지형, 발복 정도를 설명하는 내용이 주를 이루고 있었다. 산도의 방위성은 상대적인 것이고, 축척의 개념이 드러나지 않으나 병당 공간과 거점도시 및 방위성을 갖는 지형을 표현하는 과정에서 아중적 축척을 사용하거나 근경 중경 원경을 묘사하는 과정에서 다중적 축척을 사용한 경우가 많았다.

Keywords