DOI QR코드

DOI QR Code

지역 농산물브랜드의 특성과 소비자 구매의향간의 관계 연구: 안동시 사례를 중심으로

A Study on Relationship between Local Agricultural Products Brand and Consumer Purchasing Intention: the Case of Andong City

  • 이용건 (영남대학교 대학원 식품자원경제학과) ;
  • 박석두 (한국농촌경제연구원) ;
  • 박재홍 (영남대학교 식품자원경제학과)
  • Lee, Yong-Gun (Dept. of Food & Resource Economics, Graduate School of Yeungnam University) ;
  • Park, Seok-Doo (Korea Rural Economic Institute) ;
  • Park, Jae-Hong (Dept. of Food & Resource Economics, Yeungnam University)
  • 투고 : 2010.07.21
  • 심사 : 2010.09.17
  • 발행 : 2010.09.30

초록

The purposes of this study were to analyze the effect relationship between local agricultural products brand and consumer purchasing intention and then to find some influencing factors for them. This study tested three hypotheses as follows: brand personality, consumer personality, and brand equity for Andong agricultural products would be influenced by socio-demographic characteristics; brand power of Andong agricultural products would have a positive effect on consumer purchasing intention; consumer personality would have a effect on consumer purchasing intention. According to the survey of the metropolitan area residents on Andong agricultural product brand, brand image had the biggest influence on consumer purchasing intention. Raising consumer's trust and ability-orientation on Andong agricultural products would have a positive effect on consumer purchasing intention. Also brand acknowledgement was positively related to consumer purchasing intention.

키워드

참고문헌

  1. 강현정. 2002. 브랜드 개성의 영향요인과 소비자 태도에 관한 연구. 계명대학교 경영학 석사학위논문.
  2. 권기대. 2007. 고객가치, 마케팅역량, 고객만족 그리고 전략-친환경농산물브랜드를 중심으로. 식품유통연구. 24(1):21-69.
  3. 권오상, 김완배, 김광수, 손인성. 2009. 친환경 농산물 브랜드 광역화에 대한 소비자 선호도 분석. 농촌경제. 3(1):89-109.
  4. 박석두, 허주녕, 박재홍, 홍승지. 2009. 안동농업농촌 및 식품산업 중장기 발전계획. 한국농촌경제연구원.
  5. 손수경, 조영배. 2007. 농산물 공동 브랜드에 관한 연구-고성 참다래 공동브랜드 디자인 개발을 중심으로. 조형미디어학. 10(4): 105-112.
  6. 이병서, 위태석. 2004. 농산물 브랜드의 인지도 개선방안. 한국식품유통학회 동계학술대회자료집: 133-153.
  7. 이병오, 고종태. 1999. 농산물 지역브랜드화 및 마케팅전략 개발. 농업정책연구. 26(1): 121-143.
  8. 이순석, 최칠구. 2004.농산물 명품 브랜드 개발의 성공요인과 활성화 방안. 식품유통연구. 21(2): 41-56.
  9. 이학식, 안광호, 하영원. 2006. 소비자행동: 마케팅전략적접근. 법문사.
  10. 이형석, 김철. 2008. 한국소비자 특성과 구매성향이 브랜드 선택에 미치는 영향에 관한연구. 국제지역연구. 12(3):321-339.
  11. 임병훈, 안광호, 주영욱. 2003. 브랜드선택에 있어 브랜드 퍼스낼리티와 제품속성의 상대적 중요도에 관한 실증적연구. 마케팅연구. 18(4): 1-21.
  12. 전창곤. 2004. 농산물 공동브랜드화 유형과 성공요인 밎 발전 방안. 식품유통연구. 21(1): 1-24.
  13. 전창곤. 2006. 우리나라 농산물 공동브랜드화의 실태와 일본의 공동브랜드화 연구. 식품유통연구. 23(1): 53-77.
  14. 조영란. 1999. 한국에서의 브랜드 퍼스낼리티 차원에 관한 연구. 고려대학교 경영학 석사학위논문.
  15. 최종란, 엄애란. 2003. 평택시 농산물 판매 촉진을 위한 공동브랜드 활성화 방안에 관한 연구. 기초조형학연구. 4(1): 421-431.
  16. Maddala, G.S. 2001. Introduction to Econometrics, 3rd ed. Wiley.