과학관에서 안개상자를 활용한 원자력 체험교육 및 학교밖 교육에 관한 연구

a Study on the Hands-on Education and the Out-of-School Education of the Nuclear Energy Using the Cloud Chamber in the Science Museum

  • 투고 : 2010.06.30
  • 발행 : 2010.07.31

초록

본 연구의 목적은 원자력 에너지와 방사선에 대한 청소년들의 이해를 돕기 위해 과학관에서 안개상자를 활용하는 교육 방법과 그 교육적 효과를 조사하는 데 있다. 본 연구에서는 안개상자의 역사와 과학관 전시물로서의 가치는 물론 안개상자를 활용한 원자력 체험 교육 및 학교 밖 교육 등을 조사하였다. 또한 과학관에서 안개상자를 활용한 원자력 교육 시 참가자들의 교육 만족도를 조사했다.

The purpose of this study was to examine the educational methods and the educational effects using the cloud chamber in order to help young people to understand the nuclear energy and the ionizing radiation. In this study, we surveyed not only the history and the value of the cloud chamber as an hands-on exhibit in the science museum, but the case study on the nuclear hands-on education and the nuclear out-of-school education using the cloud chamber. And we analysed the satisfaction degree of participants in the out-of-school education using the cloud chamber in the science museum.

키워드

과제정보

본 연구는 한국연구재단의 2009년도 제4차 원자력연구개발사업-원자력 연구기반확충사업(인력양성: 인력활용 및 지식확산) 중 '국립과학관을 활용한 원자력 체험 교육 및 원자력 교재 개발'의 연구지원비에 의하여 수행되었음