.A Study on Parents' Transnational Educational Passion in the Tendency of Globalization : The Potential and Limitations of Educational Nomadism

세계화의 흐름에서 학부모의 초국가적 교육열 - 교육노마디즘의 가능성과 한계를 중심으로 -

  • Received : 2010.03.31
  • Accepted : 2010.04.20
  • Published : 2010.04.30

Abstract

Under the recent trend of globalization, a new proposal on education has not been able to avoid the request for multi-cultural trend. Furthermore, education has been exposed to circumstances which are far different from the previous situations in which global cooperation and intercultural understanding have been more emphasized. 'Educational Nomadism'is a metaphor of creating new value and significance of education. In fact, transnational education which could be a crisis and opportunity at the same time has recently been the mainstream throughout the world. In terms of education, Korea has encountered base hollowing-out in which excessive dependence on the US education and autonomous education coexist. In fact, the world has spent a lot of time and money to have better educational background on a resume through redundant expense by the government and parents. Under this critical situation, it's urgent to change Korea's modern education into a creative educational system in connection with an advanced foreign educational system and further develop the advantage of Korea's education. A parent's investment in his/her child is a support to create new culture as well as an assistance for hope and better future of Korean education. A new direction of parents' education fever that has opened a door to global communitas can stir up infinite potential through which the flow of education fever can be changed to the resources of new civilization. The global cooperation and efforts for communitas means the communication with this world. Through this communication, the culture in which people are forced to zero-sum competition can leap into the education for change of civilization which creates pleasure of self sufficiency and donation.

최근 세계화의 흐름에서 교육에 대한 새로운 문제제기는 다문화적 흐름을 요청할 수밖에 없는 핵심적 문제로서 도전받고 있다. 더 나아가 전지구적 차원에서 인류의 '공동위험'에 대해 공동협력하고, 문화간 차이의 이해가 더욱 중요시되는 이전과는 상이한 상황에 노출되어 있다. '교육노마디즘'은 교육의 새로운 가치와 의미를 새롭게 생성하는 은유적 표현이다. 최근 초국가적 교육열의 흐름은 이미 중심적 흐름이며, 위기와 기회의 양면성을 동시에 내재하고 있다. 이러한 기회의 양면성을 소화하지 못하는 측면에서 '한국교육의 공동화'현상으로 진단할 수 있다. 이는 교육의 미국교육의 과도한 의존과 자생교육이 상호교류하는 기저로서 필요함에도 불구하고, 아직 마련되지 않음을 의미한다. 교육의 세계화의 흐름은 국가의 '이중낭비'와 학부모의 과도한 사교육비의 '이중부담'과 강요된 탕진, '학력세탁'을 향한 전지구적으로 이동하는 현재의 흐름으로 발견된다. 이러한 위기국면에서 근대교육은 외국시스템과의 창조적 접목으로 교육의 세계화의 흐름에 맞는 한국교육의 새로운 기저가 요구됨에도 불구하고, 한국교육의 독특한 강점인 공동체적-정감적-시너지적 관계의 아름다움이 교육의 세계화의 흐름에서 살려지지 않는다. 즉 세계화의 흐름에 맞는 새로운 한국교육의 기저는 코뮤니타스를 향한 전지구적 강한 연대와 공동체성으로 도약하는 소통세계와 만나는 일이다. 이 소통세계는 근대의 모델인 우리 모두를 몰아가고 있는 치열한 제로섬 경쟁구도로부터 즐김과 향유 그리고 자족과 증여의 기쁨을 시너지적으로 새롭게 생성하는 문명전환의 교육으로 거듭날 수 있는 기회이다. 이 논문은 이 기회가 잘못 활용되는 학부모들의 초국가적 교육열의 패러다임을 살펴봄으로써 진정한 교육노마디즘의 가능성과 그 한계를 살펴보고자 하였다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2006년도 한국학술진흥재단의 지원을 받아 수행된 연구임(KRF-2006-332-B00347).