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Flight Safety Operation for the 1st Flight Test of Naro(KSLV-I)

나로호(KSLV-I) 1차 비행시험 비행안전 운영

  • 고정환 (한국항공우주연구원 발사체체계사업단) ;
  • 최규성 (한국항공우주연구원 발사체체계사업단) ;
  • 심형석 (한국항공우주연구원 발사체체계사업단) ;
  • 노웅래 (한국항공우주연구원 발사체체계사업단) ;
  • 박정주 (한국항공우주연구원 발사체체계사업단) ;
  • 조광래 (한국항공우주연구원 발사체연구본부)
  • Received : 2009.11.25
  • Accepted : 2010.01.20
  • Published : 2010.03.01

Abstract

The first Korean satellite launch vehicle, KSLV-I(Korea Space Launch Vehicle-I), was launched for its first flight test on Aug. 25, 2009 from Naro Space Center located in south Jolla province. Because launch vehicles usually fly long range with large amount of propellants aboard, preparation of countermeasures against potential malfunctions during flight is essential in launch operation. In this paper, the flight safety operation, prepared to guarantee flight safety during launch operation of KSLV-I, is presented. Prior to flight test, flight safety analysis is performed to estimate associated risk levels quantitatively, and during flight, flight safety systems are operated to cope with any risky situations. Real-time flight monitoring including computation of instantaneous impact point using tracking data is executed normally and the flight test is completed without activation of flight termination system.

한국 최초의 위성발사체 나로호(KSLV-I)의 1차 비행시험이 2009년 8월 25일 전라남도 고흥의 나로우주센터에서 실행되었다. 다량의 연료를 싣고 장거리를 비행하는 우주발사체의 특성상 비행중의 비정상 상황에 대한 대비는 매우 중요하며, 본 논문에서는 KSLV-I 발사운영의 안전확보를 위해 진행된 비행안전 업무를 기술하였다. 비행시험 전, 비행시의 비정상 상황으로 인한 위험도 분석을 위한 비행안전 분석이 진행되어 정량적인 위험성을 평가하였으며, 발사시에는 비행안전시스템을 운영하여 위험에 대비하였다. 비행중 추적데이터를 이용한 순간낙하점 계산과 비행상황 감시는 정상적으로 운영되었으며, 비행종단시스템의 동작없이 비행시험을 완료하였다.

Keywords

References

  1. Kehler, C.R., and Starbuck, F.R., Range Safety Requirements, Range Safety Office of Patrick Air Force Base, 1997.
  2. 고정환, 김정래, 박정주, 방희진, 최동민, 송상섭, "KSR-III 비행안전 시스템 운영", 한국항공우주학회지, 제32권 제7호, 2004, pp. 91-97. https://doi.org/10.5139/JKSAS.2004.32.7.091
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Cited by

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