Relationship of the Use of Information and Communication Technologies with the Change of Travel Frequencies Korea Society of Transportation

정보통신 이용행태와 직장인의 통행빈도 변화의 연관성 연구

  • Received : 2009.11.17
  • Accepted : 2010.03.23
  • Published : 2010.04.28

Abstract

This study is aimed at identifying the association of change of travel frequencies with information and communications technologies, commuting behavior for 995 workers in the Korea Capital Region. The study surveyed total 995 commuters whose their individual character, commuting behavior, land use as well as ICTs. The measures of the commuting behavior was comprised of a main commuting mode, a use tern, total travel time, and those of land use was the distance from house/office to subway station, and those of ICTs was data and information collection, communication and leisure, online selling or purchases, finance and a civil application, cellular phone service using capacity and so on. The results indicate that commuting behavior, land use, and ICTs are positively associated to change of travel frequencies. Specifically, longer total travel time, or far from house/office to subway station, tend to reduce commuting behavior and collect data and information through internet

본 연구에서는 정보통신 이용행태와 통행행태, 특히 통행발생빈도 변화와의 관계를 파악하기 위하여 수도권에 거주하면서 수도권에 직장을 둔 직장인 995명을 대상으로 개인특성, 통행특성, 토지이용특성, 정보통신이용특성 등을 설문 조사한 결과를 분석하였다. 통행특성으로는 차량이용빈도, 통근수단, 그리고 통근시간을, 토지이용특성으로는 주거지와 직장근처 지하철역까지의 거리를, 정보통신이용특성으로는 인터넷이용빈도, 자료 및 정보획득, 커뮤니케이션 & 여가활동, 인터넷구매 및 판매, 금융 및 전자민원, 핸드폰서비스이용량, 그리고 이메일이용빈도 등을 이용하였다. 분석결과 통행특성과 토지이용특성이 정보통신이용특성과 더불어 상호 영향을 미치면서 통행빈도의 변화에도 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 특히, 통근시간이 길고, 주거지와 직장에서 지하철을 이용하기 어려울수록 인터넷을 이용하여 자료 및 정보를 획득함으로써 실제 통행을 감소시키는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 김계수(2007), 구조방정식모형 분석 서울: 한나래.
  2. 김성희.이창무.안건혁(2001), "대중교통으로의 보행거리가 통행수단선택에 미치는 영향", 대한국토.도시계획학회지 국토계획, 제36권 제7호, pp.297-307.
  3. 김승남․이경환․안건혁(2009), "압축도시 공간구조 특성이 교통에너지 소비와 대기오염 농도에 미치는 영향", 대한국토.도시계획학회지 국토계획, 제44권 제2호, pp.231-246.
  4. 김현진(2004), "사교육비 지출 결정 변인 구조 분석", 교육행정학연구, 제22권 제1호, pp.27-45.
  5. 김형철.박규형.김흥준(1999), "개별행태분석을 통한 통신업무(Telecommuting)의 교통대체효과 추정", 대한교통학회지, 제17권 제2호, 대한교통학회, pp.7-19.
  6. 성현곤.신기숙.노정현(2009), "서울시의 주차 및 대중교통 이용여건이 통행목적별 교통수단 선택에 미치는 영향", 대한교통학회지, 제26권 제3호, 대한교통학회, pp.97-108.
  7. 송미령(1998), "통근자의 통행행태에 영향을 미치는 요인 : 공간구조특성과 인구특성 요인", 대한국토.도시계획학회지 국토계획, 제33권 제4호, pp.55-75.
  8. 신기숙․성현곤․노정현(2009), "사무직직장인의 통근행태가 체질량지수에 미치는 영향분석", 대한국토․도시계획학회지 국토계획, 제44권 제1호, pp.197-209.
  9. 양진우.박해식(2003), "경로분석을 이용한 생활폐기물 분리배출 및 재활용 행동의 영향요인에 관한 인과구조분석 : 부산지역을 사례로", 대한국토.도시계획학회지 국토계획, 제38권 제3호, pp..233-244.
  10. 이선하(1999), "텔레서비스가 교통수요에 미치는 영향", 대한교통학회지, 제17권 제5호, 대한교통학회, pp.7-18.
  11. 조은희․전진호․이상원(2000), "경로분석을 통한 만성질환 노인 환자의 우울에 영향을 미치는 요인 모델 설정", 노인병 : 제4권 제3호, pp.148-163.
  12. 조현철(2003), 3일만에 끝낼 수 있는 구조방정식 모델, 서울 : 석정.
  13. 최평길.강용기.김재영.김현성.남기범.박순애.서원석.신종화.엄구호.이은국(2000), 사례중심 다변량분석론, 서울 : 나남.
  14. 추상호.박용일․이상민(2006), 정보통신요소를 활용한 교통수요추정 모형의 개발, 한국교통연구원.
  15. 홍갑선(2002), 지식기반사회에서 교통체계 변화전망 및 교통정책 방향 : 정보통신이 통행수요에 미치는 영향을 중심으로, 한국교통연구원.
  16. Casas, J.․J. Smud․S. Bricka(2001), Impact of shopping via Internet on travel for shopping purposes, 80th Annual Meeting of the Transportation Research Board, Washington, DC.
  17. Farag, S.․T. Schwanen․M. Dijst․J. Faber (2007), Shopping online and/or in-store? A structural equation model of the relationships between e-shopping and in-store shopping, Transportation Research A 41, pp.125-141.