Impacts of Delivery Vehicle Routing on Different Inventory Strategies and Network Configurations

재고전략 및 네트워크 구성에 따른 배송차량의 운영특성 연구

  • 원민수 (한양대학교 교통시스템공학과) ;
  • 강경우 (한양대학교 교통시스템공학과)
  • Received : 2009.09.21
  • Accepted : 2010.08.23
  • Published : 2010.10.31

Abstract

Recently, interest in supply chain management is rising along with the increasing oil prices and traffic congestion. In particular, people started studying the issue, but realized that advantageous strategies for suppliers and retailers are not always advantageous to a carrier. Therefore, in this study the atuhors set up a simulation scenario to understand delivery vehicle routing problems under various inventory policies, namely Economic Order Quantity (EOQ) and Periodic Order Quantity (POQ) and network configurations. First, the authors made a virtual supply chain. Then they analyzed characteristics of delivery vehicle routing under various inventory policies (EOQ and POQ) and network configurations. As a result, the POQ inventory policy decreases the number of vehicles, the number of drivers, and the service time of vehicles. Also, the centralized network increases the load factor of vehicles and decreases the service time of vehicles. In other words, the centralized network and the POQ inventory policy are better for the carrier. These results show a savings of 15,556,806 won ($13,389.10) in a month: a reduction of 17%.

최근 유류비와 도로혼잡의 증가, 환경오염에 대한 높은 관심으로 인하여 공급체인에서 수송부분에 대한 다양한 이슈가 제시되고 있다. 특히, 공급자와 소매상에 유리한 전략들이 운송회사 입장에서도 반드시 유리하지 않다는 이슈가 제시되면서 다양한 연구가 시도되기 시작하였다. 그러므로 본 연구에서는 전통적인 공급체인분석 관점에서 벗어나 운송회사 입장에서 재고전략 및 네트워크 구성에 따른 공급체인의 운영특성을 파악하고, 그에 따른 운송회사의 운영환경을 해석하고자 한다. 분석방법은 가상의 공급체인을 구성하고, 각 네트워크(분산형, 집중형)구성에서 EOQ재고전략(Economic Order Quantity)과 POQ재고전략(Periodic Order Quantity)에 따른 배송차량의 운영특성(배송차량의 적재율, 소요대수, 운행시간 등)을 TranCAD프로그램을 이용하여 분석하였다. 분석결과, 재고전략이 EOQ 재고전략에서 POQ 재고전략으로 바뀌면 운송회사가 보유해야 하는 배송차량과 운전자의 수를 줄일 수 있었으며, 차량 운행시간이 감소하였다. 또한 네트워크 구성이 분산형에서 집중형으로 변경되면 차량 적재율이 향상되고 차량 운행시간이 감소하였다. 즉, 운송회사 입장에서는 분산형 네트워크에서 EOQ 재고전략을 이용하는 것보다는 집중형 네트워크를 구성하고 POQ 재고전략을 이용하는 것이 유리하다는 사실을 확인 할 수 있었으며, 이러한 효과는 월 1,300만원의 고정비와 월 260만원의 변동비 절감효과를 가져왔다.

Keywords

References

  1. David Simchi Levi(2003), "물류 및 공급체인 관리", 교보문고, 역자 김태현 외.
  2. Eric Sucky(2008), "The bullwhip effect in supply chains-An overestimated problem", International Journal of Production Economics, Volume 118, Issue 1, March 2009.
  3. Ertunga C. Ozelkan, Metin Çakanyıldırım(2007), "Reverse bullwhip effect in pricing", European Journal of Operational Research, Volume 192, Issue 1, 1 January 2009.
  4. Michael A. Haughton(2009), "Distortional Bullwhip Effect on carriers", Transportation Research Part E 45.
  5. Richard Metters(1996), "Quantifying the bullwhip effect in supply chains", European Journal of Operational Research, Volume 173, Issue 2, 1 September 2006.
  6. S. M. Disney, A. T. Potter, B. M. Gardner(2003), "The impact of vendor managed inventory on transport operations", Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, Volume 39, Issue 5, September 2003.
  7. S. M. Disney, D. R. Towill(2003), "The effect of vendor managed inventory (VMI) dynamics on the Bullwhip Effect in supply chains", International Journal of Production Economics, Volume 85, Issue 2, 11 August 2003.
  8. 김대기, 조한홍(2002), "국내 완성차 물류 네트워크 합리화 방안 연구", 유통연구 제7권 제1호.
  9. 네이버 백과사전, "http://100.naver.com/100.nhn?docid=750514", 2009.11.3.
  10. 박국홈, 김기범, 정봉주(2003), "정보공유와 리드타임 분포를 바탕으로 한 파트너쉽이 공급사슬 성능에 미치는 영향에 관한 연구", 연세대학교 산업시스템공학과.
  11. 박용화.김성영.김중엽(2006), "허브공항의 환승연계성 분석연구(인천국제공항을 대상으로)", 대한교통학회지, 제24권 제6호, 대한교통학회, pp.75-85.
  12. 신경석(2006), "진화알고리듬을 이용한 hub-and- spoke 수송네트워크 설계", 전남대학교 대학원 박사학위 논문
  13. 심규탁.박양병(2007), "다단계 공급사슬에서 재고정책 변화에 따른 채찍효과의 시뮬레이션 분석", 대한산업공학회 2007 추계학술대회 논문집.
  14. 위키백과사전, "http://ko.wikipedia.org/wiki/SCM", 2009.11.3.
  15. 이가은.김대기(2002), "공급체인관리 시뮬레이션 모델을 통한 채찍효과 감소 방안 연구", 고려대학교 석사학위 논문.
  16. 이병섭(2008), "물류창고의 유형별 경제성 비교에 관한 연구", 명지대학교 대학원 산업공학과 박사학위 논문.
  17. 이빛커뮤니티(주) 웹사이트, "http://www.any-erp.co.kr/business/anyscm.htm", 2009.11.3.
  18. 정승주(2004), "철도화물서비스를 위한 Hub-and-spoke 운송전략의 적용과 평가(유럽사례를 중심으로)", 한국철도학회 논문집, 제7권 제3호, 한국철도학회.
  19. 테크노경영연구정보센터 용어사전, "http://www.cimerr.net/2008/dictionary/dic_mean.html?DICID=12283", 2009.11.3.
  20. 테크노경영연구정보센터 용어사전, "http://www.cimerr.net/2008/dictionary/dic_mean.html?DICID=12282", 2009.11.3.
  21. 한국개발연구원(2004), "도로.철도 부문사업의 예비타당성조사 표준지침 수정.보완 연구(제4판)", 한국개발연구원.
  22. 한동철(2002), "공급사슬관리", 시그마인사이트컴.
  23. 한밭대학교 강진규 OR INTERNET CLASS, "http://secom.hanbat.ac.kr/or/chapter6/right04.html", 6장 재고관리모형, 2009.11.3.
  24. 한영철(1998), "우리나라 소화물일관수송의 효율적 물류네트웍 구축방향에 관한 연구(A사의 사례를 중심으로)", 연세대학교 경영대학원 경영학과 석사학위 논문.
  25. 홍성철, 박양병(2006), "차량경로 결정을 포함한 공급자주도 재고관리 문제를 위한 해법개발", 대한산공학회 2006 추계학술대회 논문집, 대한산공학회.