Abstract
The walking is very important because of its environment friendly and low accident rate, and transferring is also important as increasing public transportation uses. Facilities for transferring such as transfer path in Sadang station and internal stairways in Sindorim station are the object of this paper. Using preexistence methodology for Level of Service is not appropriate to transferring facilities because they are occurred only when the train arrive that station. To solve this problem, this paper uses queuing theory and utilization factor. In result, we can get Level of Service which can simulate real situation of the facilities by using new methodology which introduce by this paper. Also it reveals that preexistence methodology cannot simulate real phenomenon in transferring center.
환경오염을 유발하지 않고 사고가 적다는 점에서 보행에 관한 연구가 증가하고 있으며 현재 대중교통의 중요성이 환경적인 측면에서 부각되며 대중교통 수단간의 환승이 중요시되고 있다. 환승을 위해 보행하는 환승시설물을 중심으로 본 연구에서는 사당역의 환승통로와 신도림역의 내부계단을 현장조사를 통하여 각각의 용량을 조사하여 연구에 이용하였다. 기존의 서비스수준 산정방식으로는 첨두시간대의 보행자 통행패턴을 나타낼 수 없다는 문제점을 인식하고 본 연구에서는 대기행렬이론과 시설물의 가용률이라는 개념을 이용하여 실제 시설물에서 나타나는 서비스수준을 그대로 반영할 수 있는 방법론에 대해 연구를 진행하였다. 그 결과 현재 서비스수준 산정방식을 이용하여 시설물을 평가 또는 설계했을 경우 실제 상황보다 과대평가되는 위험함이 있었고, 본 연구의 방법론과 실제 현장상황을 비교분석한 결과 유사한 형태를 띄는 것으로 나타나 본 연구의 방법론이 실제상황에 근접한 서비스수준을 산출한다고 할 수 있다.