프랜차이저의 교육 훈련이 신뢰 및 관계 만족에 미치는 영향에 관한 탐색적 연구

An Exploratory Study of the Effect of Franchisor's Training on Franchisee's Trust and Franchisor-Franchisee Relationship Satisfaction

  • 이은용 (경희사이버대학교 호텔경영학과)
  • Lee, Eun-Yong (Dept. of Hotel Management, Kyung Hee Cyber University)
  • 투고 : 2010.02.18
  • 심사 : 2010.06.15
  • 발행 : 2010.06.30

초록

본 연구는 프랜차이저의 교육 훈련이 프랜차이지의 신뢰 및 관계 만족에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고, 또한 프랜차이지의 영업 기간과 프랜차이저의 방문 횟수에 따라 교육 훈련 요인에 대한 차이가 있는지를 살펴보았다. 이에 본 연구는 2009년 7월 26일부터 9월 1일까지 설문지를 배포 및 수거하였으며, 총 255부의 프랜차이지를 대상으로 연구를 진행하였다. 분석결과, 프랜차이저의 교육 훈련은 오픈 전 교육, 프랜차이저 교육, 슈퍼바이저 교육의 세 가지 요인으로 구분해 볼 수 있으며, 세 요인은 모두 프랜차이지의 신뢰 및 관계 만족에 유의한 영향을 미치고 있음이 분석되었다. 또한 영업 기간과 슈퍼바이저의 방문 횟수에 따른 교육 훈련에 대한 인지 차이를 검증한 결과, 영업 기간에 따라 프랜차이저의 교육에 대한 인지는 통계적으로 유의한 차이가 있었으나, 나머지 요인에 대해서는 유의한 차이가 나타나고 있지 않았다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 본 연구에서는 몇 가지 시사점을 제시하였다.

The purpose of this study was to examine the effect of franchisor's training on franchisee's trust and relationship satisfaction. In addition, it investigated the difference in the perception of franchisor's training system by the duration of the franchise contract and the frequency of franchisor's visiting. In order to carry out the empirical study, a questionnaire was distributed to franchisees from July 26 to September 1, 2009, and a total of 255 copies were returned and used for analysis. In analyzing the data, three factors of the franchisor's training were obtained: pre-training, franchisor training, and supervisor training. These three factors had a significant effect on franchisee's trust and satisfaction with the relationship. Also, There was significant differences among franchisor's training by duration of the franchise contract. The findings of the study suggested useful implications in the related industries.

키워드