A Study on Customer Response for the Hotel & Food Service Industry by Mood of Background Music

호텔.외식산업 배경음악의 무드에 따른 고객 반응에 관한 연구

  • 조수현 (목원대학교 서비스경영학부)
  • Received : 2010.01.05
  • Accepted : 2010.06.01
  • Published : 2010.06.30

Abstract

The purpose of this study is the suggestion of tempos and genres to make a effective mood in a hotel and restaurant. As a result of this study, it was verified which genre and tempo is the most effective at each case of various restaurant. The result of this study shows that the genres and tempos of background music effect to a mood of customer, and a satisfaction related to a return visit and a recommendation. This paper offer a useful method when a manager want to change a ambience of business place. For example, a manager will be able to choose a change of background music instead of remodeling requiring much money. At the other case, a manager will be able to maximize a expression effect of business concept as following the suggestion of this study. This thesis suggests how a managers can simultaneously achieve a customer's satisfaction and a financial benefit by selection of music.

본 연구의 목적은 첫째 무드를 효과적으로 조성하기 위한 장르와 템포를 제시할 수 있으며, 둘째, 호텔 내 레스토랑과 테마 레스토랑 유형별 적합한 배경음악의 장르와 템포를 제시하여 호텔과 레스토랑 경영자들이 활용할 수 있도록 하는 것이다. 본 연구의 결과로부터 음악의 장르와 템포에 의해 고객의 무드에 영향을 미치고 만족 및 재방문, 추천의사에 유의한 영향을 준다는 사실을 확인할 수 있었다. 예를 들어 업장 분위기에 변화를 주고 싶다면 시간적, 금전적인 감수가 필요한 리모델링을 보다는 배경음악의 변화가 훨씬 용이할 것이며, 업장의 컨셉이 확정되었다면 그 컨셉을 더 표출해 줄 수 있는 것이 음악이며, 고객의 특정 감정에 호소하기 위해서는 본 연구에서 제시하고 있는 장르와 템포대로 곡을 선정할 수 있을 것이다. 예를 들어 편안하고 긍정적인 감정을 유발하기 위해서는 느린 템포를, 친숙하고 행복한 감정을 위해서는 중간 템포를, 기쁨과 호감을 위해서는 빠른 템포가 적합하다는 것이다. 편안함을 유발시킨 느린 템포는 고객의 업장 내에서의 체류시간 길게 할 것이며, 반대로 빠른 템포는 체류시간을 감소시킬 것이다. 이를 활용하여 좌석회전율을 높이기 위해선 빠른 템포의 음악 선정할 수 있을 것이다. 고객의 감정을 음악으로 조율하여 고객 만족과 재무성과의 목표를 동시에 달성할 수 있을 것이라는 사실을 제안한다.

Keywords