선택속성에 따른 에스프레소 커피 전문점의 포지셔닝에 관한 연구

A Perceptual Mapping of Coffee Shop Brands and Preference Attributes

  • Kim, Ki-Ran (School of Food Science and Food Service Industry, Yeungnam University) ;
  • Kim, Dong-Jin (School of Food Science and Food Service Industry, Yeungnam University)
  • 투고 : 2009.12.01
  • 심사 : 2010.06.06
  • 발행 : 2010.06.30

초록

본 연구의 목적은 5개의 커피 전문점(스타벅스, 커피빈, 할리스, 엔제리너스, 탐앤탐스)의 경쟁적인 위치를 파악하는 것이다. 서울, 부산, 대구 지역의 거주자를 대상으로 2009년 9월 22일부터 10월 11일까지 20일간 실시하였다. 연구의 목적을 수행하기 위하여 고객이 인지하고 있는 5개 커피브랜드의 유사성을 알아보기 위하여 다차원척도법을 사용하였다. 연구 결과를 살펴보면 할리스와 엔제리너스가 경쟁관계를 유지하고 있음을 알 수 있으며 또한, 탐앤탐스는 할리스와 엔제리너스와 가까이 나타났다. 그러나 업계에서 리더(market leader)인 스타벅스와 스타벅스의 뒤를 따르고 있는(market follower) 커피빈은 개별적으로 독특한 정체성을 가진 브랜드로 인식되고 있음을 알 수 있다. 이 연구 결과에 따라서 마케팅 전략 수립을 필요로 하는 마케터에게 도움이 될 것이다. 향후 연구에서는 다양한 변수를 포함한 철저한 조사가 필요하다.

The purpose of this study is to examine the competitive positions of five coffee shop brands(i.e., Starbucks, Coffee Bean & Tea Leaf, Hollys, Angelinus, and Tom N Toms) in Korea. For this study, data were gathered from the residents of Seoul, Busan and Daegu from September 22 to October 11, 2009. In order to accomplish the purpose of the study, MDS was utilized to investigate differences in customer's perception of the position of five coffee shop brands. The results of positioning analysis showed that there was competitive relationship between Hollys and Angelinus. Also, the positioning of Tom N Toms was close to Hollys and Angelinus. However, Starbucks, the market leader, and Coffee Bean & Tea Leaf, the market follower, were their own identity in their brands. According to the result of the study, it will be helpful for the marketers who need to establish a marketing strategy. Future studies could include other various variables and more thorough investigation into them.

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