Abstract
The study is on the types, contents, characteristics, and levels of lifelong education programs from 16 central and local public libraries in Korea. And also analyzes the situation and the results of learning purpose, educational content and teaching methods from 4 public libraries of Ulsan province. On the basis of the results, suggests for the improvement proposals of lifelong education programs in Korean public libraries as follows ; (1) proposes the differentiation and establishment of system for the programs. (2) presents the model development for the evaluation of the educational programs.
이 연구는 16개 광역시 도 지역대표도서관의 평생교육 강좌의 유형, 내용, 수준 현황과 울산광역시 소재 4개 공공도서관의 학습목적, 강좌내용, 수업방법의 구체적 실태와 성과를 분석하였다. 이 분석 결과를 토대로 공공도서관 평생교육 강좌의 개선방안을 차별성과 체계성 확립 그리고 강좌 평가를 위한 모형 개발을 제시하였다.