동영상 UCC 제작 참여 동기와 효과에 대한 연구

A Study on the Motivation for the Participation in Video UCC Production and Its Effects

  • 투고 : 2010.02.14
  • 심사 : 2010.03.14
  • 발행 : 2010.03.31

초록

참여, 공유, 개방을 표방하는 웹 2.0의 트렌드 속에 많은 사람들이 콘텐츠 생산에 직접 참여하는 UCC(User Created Content) 시대가 도래하였다. 한국에서 동영상 UCC는 UCC와 동의어로 인식될 정도로 활성화되었으며 사회적 영향력도 증대하고 있으나 이에 대한 본격적인 연구는 부족한 편이다. 본 연구는 동영상 UCC 제작에 참여하는 동기와 그 효과를 본격적으로 연구하기 위한 탐색적 연구로 수행되었다. 연구결과 재미, 공유, 자기표현 등이 동영상 UCC를 제작하는 중요한 동기로 나타났다. 동영상 UCC 제작의 효과로는 피드백, 공유, 자기만족 등의 심리적 보상이 중요한 것으로 나타났다. 한편 개인별 전체 동영상 UCC 제작량은 자신이 만든 동영상 UCC의 재미, 중요성, 실용성 등을 스스로 높게 평가할수록 비례하여 더 증가하는 경향이 있는 것으로 밝혀졌다

With the recent trend of Web 2.0, experts argue that the UCC age has blossomed where people themselves produce their own content and share it on the Internet. However, more academic studies on video UCC production are needed to understand fully the video UCC phenomenon in Korea. This study was done as an exploratory study to investigate the motivations for video UCC production and its effects. Results reveal that the important motivations for participating in video UCC creation are fun, sharing, and self-expression. For the rewards for video UCC creation participation, feedback, sharing and self-satisfaction are considered valuable psychological rewards by the video UCC creators. Furthermore, the total amount of video UCC production is positively correlated with self-evaluation of fun, importance, and practicality of the video UCC content.

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