한.중.일 중학생의 정신건강에 영향을 미치는 요인

The Factors Influencing the Mental Health of Middle School Students in Korea, China and Japan

  • 최은희 (그리피스대학교 보건대학원) ;
  • 남은우 (연세대학교 보건행정학과) ;
  • 이규식 (연세대학교 보건행정학과) ;
  • 진기남 (연세대학교 보건행정학과) ;
  • ;
  • ;
  • Choe, Eun-Hee (School of Public Health, Griffith University) ;
  • Nam, Eun-Woo (Department of Health Administration, Yonsei University) ;
  • Jin, Gi-Nam (Department of Health Administration, Yonsei University) ;
  • Lee, Kyu-Sik (Department of Health Administration, Yonsei University) ;
  • Houri, Daisuke (Division of Medical Environmentology, Department of Social Medicine, Faculty of Medicine, Tottori University) ;
  • Min, Liu Zhong (College of Physical Education, Jilin University) ;
  • Matsumoto, Kenji (Department of Regional Environment, Tottori University)
  • 투고 : 2010.11.01
  • 심사 : 2010.12.11
  • 발행 : 2010.12.30

초록

Objectives: This study analyzed the factors that influence the mental health of adolescents in Korea, China, and Japan. Methods: The survey was conducted in each country between November 2008 and January 2009. The respondents were 1,390 Korean, Chinese, and Japanese students aged between 14 years and 16. The mental health was measured by the School Mental Health Scale of Ochanomizu University (2004), which is composed of six scales: physical symptoms, eating disorders, depression, interpersonal relationship, powerlessness, and impulsiveness. Results: The relationship with family and friends are strongly associated with mental health. As for Korean and Chinese female students experienced mental illness more than male. Regarding Korean students, the time to use TV computer game is related to relationship and impulsiveness. The mobile phone use more than three hours is related to depression and relationship for Japanese, and the number of family member less than three, is associated with powerlessness for Chinese. Conclusion: Regular and effective health education is required in order to improve students lifestyles and family and peer relationships. This study also offers the fundamental information for health promotion programs for Korean, Chinese and Japanese students.

키워드

참고문헌

  1. 구미향. 정서․행동 문제가 있는 청소년의 스트레스에 대한 주관적 인식 분석. 한국청소년연구 2005;16(2):67-92.
  2. 김은경. 청소년이 지각한 가정의 역기능과 심리성숙도와의 관계[석사학위 논문]. 인천: 인하대학교 대학원, 2004.
  3. 김춘경. 부모의 과잉보호가 아동의 성격발달에 미치는 영향에 관한 개인심리학적 분석. 놀이치료연구 2000;4(1):35-50.
  4. 남은우, 배성권, 박기만. Rohrer 지수에 의한 한국과 중국 연변 지역 조선족아동의 체격비교. 한국학교보건학회지 1996;9(1):43-53.
  5. 보건복지부. 제 3차 국민건강영양조사. 서울: 보건복지부, 2006.
  6. 성문규. 학교보건교사 부족 심각. YTN 2008.10.11일자.
  7. 손현경. 중학생의 휴대폰 사용 및 중독실태와 사회 심리적 특성[석사학위논문]. 부산: 부산대학교 대학원, 2005.
  8. 양미진, 이은경, 이희우. 청소년의 심리내적 요인과 환경적 요인이 정신건강에 미치는 영향. 청소년상담연구 2006;14(1):63-76.
  9. 오금숙. 고등학생의 학교 스트레스와 정신건강교육 요구도. 지역간호학회지 2007;18(2): 320-330.
  10. 이정숙, 명신영. 청소년의 휴대폰 사용실태 및 휴대폰 중독 정도에 따른 또래관계의 질, 학교생활 부적응에 대한 연구. 한국가정관리학회지 2007;25(4):67-86.
  11. 이종은, 박선남, 박호란. 일도시 청소년의 자아존중감, 학업성취수준, 가족기능이 희망에 미치는 영향. 아동간호학회지 2001;7(1):74-84.
  12. 장혜진. 휴대폰 중독적 사용집단 청소년들의 심리적 특성[석사학위논문]. 서울: 경희대학교 교육대학원, 2002.
  13. 최용선. 한국, 휴대폰 12세 보급률 1위. 아시아경제 2009.2.10일자.
  14. 최은정. 대입 수험생의 스트레스 반응 양상과 자아존문감과의 관계에 관한 연구[석사학위논문]. 서울: 서울대학교 대학원, 1998
  15. 최해경. 편부모가정 청소년의 정신건강. 충남대학교 학생생활연구소 1999;26.
  16. 한국농촌경제연구원. 한․중․일 청소년의 식품소비 비교분석. 2008.
  17. 한국청소년상담원. 청소년 정신건강 관련 요인 연구. 서울: 한국청소년상담원. 2005.
  18. 황여정. 고등학생의 학업 스트레스 지각수준에 영향을 미치는요인. 한국청소년연구 2008;19(3):84-114.
  19. 허소영. 학교보건교육 강화가 필요하다. 헬스로그 2005.4.4일자.
  20. Aoki K. Ochanomizu University 21th Century COE Program Interim Report. 2004.
  21. Clark ML, Ayers M. The role of reciprocity and proximity in junior high school friend-ships. Journal of Youth and Adolescence 1988;17:403-411. https://doi.org/10.1007/BF01537882
  22. Dworak M, Schierl T, Bruns T, Strüder HK. Impact of singular excessive computer game and television exposure on sleep patterns and memory performance of school-aged children. Pediatrics 2007;120(5):978-985. https://doi.org/10.1542/peds.2007-0476
  23. Fox KR. The influence of physical activity on mental well-being. Public Health Nutrition 1999;2:411-418.
  24. Hartup WW, Stevens N. Friendship and adaptation in the life course. Psychological Bulletin 1997;121(3):355-370.
  25. Ko CH, Yen JY, Liua SC, Huanga CF, Yen CF. The associations between aggressive behaviors and internet addiction and online activities in adolescents. Journal of Adolescent Health 2009;44(6):598-605. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2008.11.011
  26. Licitra-Kleckler DM, Waas G. Perceived social support among high-stress adolescents: the role of peers and family. Journal of Adolescent Research 1993;8:381-402. https://doi.org/10.1177/074355489384003
  27. Patel V. Poverty, Gender and Mental Health Promotion in a Global Society. Promotion & Education 2005;2:26-29.
  28. Peluso MAM, de Andrade LHS. Physical activity and mental health: the association between exercise and mood. Clinics 2005;60(1) doi: 10.1590/S1807-59322005000100012.
  29. Rosenberg FR, Rosenberg M. Self-Esteem and Delinquency. Journal of Youth and Adolescence 1978;7:279-294. https://doi.org/10.1007/BF01537978
  30. Taylor CB, Sallis JF, Needle R. The relation of physical activity and exercise to mental health. Public Health Report 1985; 100(2):195-202.
  31. Young KS, Rogerst RC. The relationship between depression and internet addiction. Cyber Psychology & Behavior 1998;1(1): 25-28. https://doi.org/10.1089/cpb.1998.1.25