References
- 권명순(1999). 유아의 감성지능과 또래간 인기도와의 관계. 순천향대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 김나임(1996). 유아의 또래 간 인기도에 따른 스트레스 행동연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 김미자(1996). 영 유아기 탁아 경험이 사회 정서적 행동에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 김성태(1984). 발달심리학. 서울: 법문사.
- 김정택, 심혜숙(1991). 나의 모습 나의 얼굴. 서울: 한국 심리검사연구소.
- 김춘경(2000). 부모의 과잉보호가 아동의 성격발달에 미치는 영향에 관한 개인 심리학적 분석. 놀이치료연구, 4(1), 35-40.
- 김효숙(2006). 어머니의 자녀 친구관계 관리 전략과의 유아 친구관계 간의 관계. 중앙대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 김희진(1998). 어머니의 인지, 어머니의 지도 감독행동, 그리고 유아의 또래 간 유능성간의 관계. 아동학회지, 19(1), 43-53.
- 맹점주(1995). 유아의 인기도와 타인감정 추론과의 관계. 한양대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 문혁준(2000). 또래수용도와 부모 양육태도: 인기아와 고립아를 중심으로. 대한가정학회지, 38(7), 39-52.
- 박경미(1997). 유아기 아동의 문제해결 능력과 정서적 안정과의 관계. 동덕여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 박영희, 최영희, 박인전(1999). 어머니의 성격특성이 양육행동에 미치는 영향. 아동학회지,23(2), 71-88.
- 박주희(2000). 아동의 또래유능성에 관련된 어머니의 양육목표, 양육행동 및 또래 관계 관리전략. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 박해연(2003). 양육환경과 유아의 사회적 행동 및 정서적 표현 행동의 관계. 충남대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 반신자(2000). 가정환경과 유아의 기질 및 또래수용도와의 관계 연구. 전남대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 송 정(1999). 자녀의 또래관계에 대한 어머니의 인지, 개입 행동과 유아의 또래 유능성간의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 안영희(2008). 유아의 기질과 어머니의 성격 특성 및 부모의 양육태도가 어머니의 양육스트레스에 미치는 영향. 충북대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 염미애, 문혁준(2008). 유아기에서 초등학교 전이에 따른 학교적응 및 학업성취에 관한 종단연구. 유아교육연구, 28(6). 91-118.
- 원영미(1990). 유아의 기질 및 그 관련 변수와 유치원 적응과의 관계. 이화여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 위영희(2004). 유아의 정서능력과 또래유능성. 교육발전, 23(1), 137-158.
- 유숙현(2002). 자녀의 친구관계에 대한 어머니의 관리전략과 아동의 친구관계. 연세대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 유효현(2006). 학업성취에 대한 관련변인의 예측력 분석. 홍익대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 유희정(1987). 노인의 성격특성이 주관적 행복감에 미치는 영향. -외.내향성과 신경증적 경향을 중심으로. 한국심리학회지 임상, 6(1), 1-8.
- 윤정자, 김영회(1998), 주의력 결핍-과잉행동 아동의 범주화와 가족특성. 대한가정학회지, 36(8), 123-140.
- 이명숙(1997). 유아의 성, 기질 및 인기도에 따른 또래 간 요구 전략에 관한 연구. 성신여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 이병래(1997). 부모의 심리적 자세와 유아의 정서지능과의 관계. 중앙대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 이사임(1995). 유아의 또래 간 인기도에 따른 놀이 형태 및 놀이 행동. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 이은희(2000). 유아의 성, 출생순위, 또래지위와 기질의 관계. 서원대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 이주리(1994). 유아 및 아동의 가정환경 및 또래환경과 역량지각. 서울대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 이주연(1993). 학급내의 인기아와 비인기아의 대인관계 지향성에 관한 연구. 연세대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 이태영(2001). 유아를 위한 사회적 유능성 증진 프로그램의 구성 및 효과 검증. 서울여자대학교 대학원 박사학위청구논문.
- 이현수(1985). 이상행동의 심리학. 서울: 대왕사
- 이현순(1982). 부모의 양육태도가 아동의 공격성에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 임미혜(2005). 만5세 유아의 사회적 능력및 정서지능에 따른 또래간 인기도. 중앙대학교 교육대학원 석사학위 청구 논문.
- 임연진(1992). 또래지위에 따른 아동의 자아지각. 연세대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 전현진, 박성연(1999). 부모의 아동기 경험, 인성및 결혼만족도가 양육행동에 미치는 영향. 아동학회지, 20(3). 153-169.
- 천혜경(1998). 유아의 또래수용도와 친구관계 개념에 관한 연구. 인제대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 최영희(1995). 유아의 기질과 어머니 심리적 안정성의 양육태도 설명력에 관한연구. 대한가정학회지, 33(1), 187-196.
- 한세영(1996). 아동과 어머니의 기질적 부조화에 따른 어머니의 일상적 양육스트레스. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 황영미, 문혁준(2006). 또래수용도와 아동의 기질, 어머니의 양육 효능감, 아버지의 양육 참여도. 대한가정학회지, 44(2), 83-91.
- 황옥경(1990). 부모와 교사가 지각한 배척.소외아동의 행동상의 문제에 관한 연구. 아동학회지, 11(1), 72-86.
- 황의명, 박찬옥(1997). 유아를 위한 감성교육 프로그램. 서울: 양서원.
- Allport, D., & Fishbein, M.(1967). Readings in attitude theory and measurement. New York: John Wiley & Sons.
- Asher, S. R., Singleton, L. C., Tinsley, B. R., & Hymel, S.(1979). A reliable sociometric measure for preschool children. Developmental Psychology, 15, 443-444. https://doi.org/10.1037/0012-1649.15.4.443
- Black, B., & Logan, A.(1995). Links between communication patterns in mother-child, fatherchild and child-peer interactions and children's social status. Child Development, 66, 255-271. https://doi.org/10.2307/1131204
- Bullock, J. R.(1989). The relationship between parental management of peer interactions and children's social competence. Journal of Marriage and the Family, 57, 593-608.
- Buss, A., & Plomin. R.(1975). Temperament theory of personality development. New York: John Wiley.
- Buss, A., & Plomin. R.(1984). Temperament: Early developing personality traits. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Cassidy, J., Parke, R. D., Butkovsky, M. L., & Braungart, J. M.(1992). Family-peer connection : The role of emotional expressiveness within the family and children's understanding of emotions. Child Development. 63, 603-618. https://doi.org/10.2307/1131349
- Cohen, J. S.(1989). Maternal involvement in children's peer relationships during middle childhood. Unpublished Doctoral Dissertation. University of Waterloo.
- Cohen, J, S., & Woody, E.(1991). Maternal involvement in children's peer relationships: The contribution of mother's experiences, value, and beliefs. Paper presented at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development. Seattle, WA.
- Coie J. D., Dodge, K. A., & Kupersmidt, J. B.(1990). Peer group behavior and social status. In S. R. Asher & J. D. Coie(Eds.), Peer rejection in childhood. Cambridge, MA:
- Coie J. D., & Kupersmidt, J. B. A.(1983). A behavioral analysis of emerging social status in boy's groups. Child Development, 54, 1400-1416.
- Cummings, E. M., & Davies, P.(1994). Children and marital conflict. New York: The Guilford Press.
- Davies, P. T., & Cummings, E. M.(1994). Marital conflict and child adjustment: An emotional security hypotheses. Psychological Bulletin, 387-411.
- Davies, P. T., & Dumenci, L.(1999). The interplay between maternal depressive symptoms and marital distress in the prediction of adolescent adjustment. Journal of Marriage and the Family, 61, 238-254. https://doi.org/10.2307/353897
- Dodge, K. A., Coie, J. D., Pettit. G. R., & Pricem J.(1990). Peer status and aggression in boy groups : Developmental and contextual analyses. Child Development, 61, 1289-1309. https://doi.org/10.2307/1130743
- Dunsmore, J. C., & Karn, M. A.(2004). The influence of peer relationship and maternal socialization on kindergarten's developing emotional knowledge. Early Education & Development, 15(1), 39-56. https://doi.org/10.1207/s15566935eed1501_3
- Eysenck, H., & Eysenck, S.(1975). The manual of the Eysenck personality questionnaire. London: Hodder & Stoughton.
- Eysenck, H. J.(1967). The biological basis of personality. Springfield, IL: Charles C. Thomas.
- Eysenck, H. J.(1973). Eysenck on extraversion. London: Crosby Lockwood Staples.
- Eysenck, H. J.(1982). Why do conditional responses show incrementation, while unconditional responses show habituation? Behavioral Psychotherapy, 10, 217-220. https://doi.org/10.1017/S0141347300007771
- Frankel, F.(2002). 우리 아이에게 좋은 친구를 찾아주 는 27가지 방법. 윤규상(역). 서울: 미래 M&B. (1996년 원저발간)
- Freud, S.(1952). New introductory lectures on psychoanalysis. New York: McGraw Hill.
- Galambos, N. L., Barker, E. T., & Almeida, D. M.(2003). Parents do matter: Trajectories of change in extermalizing and internalizing in early adolescence. Child Development, 74(2), 578-594. https://doi.org/10.1111/1467-8624.7402017
- Goleman, D.(1995). Emotional itelligences. New York : Bantam Books.
- Green, K. D., Beck, S. J., & Vosk, B.(1980). An assessment of the relationship among measures of children's social competence and children's academic achievement. Child development, 51, 1149-1156. https://doi.org/10.2307/1129556
- Hartup, W. W.(1983). Peer relationships. In P. H. Mussen, & E. M. Hetherington(Eds.), Handbook of child psychology(vol 4), Socialization, personality, and social development. New York: John Wiley & Sons.
- Hough, L. M., & Schneider, R. J.(1996). Personality constructs and the effect of response distortion on those validities. Journal of Applied Psychology, 75, 581-595.
- Hymel, S., Bowker. A., & Woody, E.(1993). Aggressive versus withdrawn unpopular children: Variation in peer and self-perceptions in multiple domains. Child Development, 64, 879-896. https://doi.org/10.2307/1131224
- Ladd, G. W.(1992). Themes and Theories: Perspectives on processes in family-peer relationships. In R. D. Parker & G. W. Ladd(Eds.), Family-peer relationship: Modes of linkage. 1-34. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Ladd, G, W., & Coleman, C.(1993). Young children's peer relationships: Forms, features. In B. Spodek(Ed.), Handbook of research on the education of young children. Vol. 2, 57-76. New York: Macmillan.
- Ladd, G, W., & Golter, B. S.(1988). Parents' management of preschoolers' peer relations: Is it related to children's social competence? Developmental Psychology, 24, 109-117. https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.1.109
- Ladd, G. W., Le Sieur, K. D., & Profilet, S. M.(1993). Direct parental influences of young children's. In S. Duck(Ed.), Learning about relationships. London: Sage.
- Ladd, G. W., Profilet, S. M., & Hart, C, H.(1993). Parents' management of children's peer relations: Facilitation and supervising children's activities in the peer culture. In R. D. Parke & G. W. Ladd(Eds.), Family-peer relationships: Modes of Linkage. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- MacDonald, K., & Park, R. D.(1984). Bringing the gap: Parent-child play interaction and peer interactive competence. Child Development, 55, 1265-1277. https://doi.org/10.2307/1129996
- Miller, N., & Maruyama, G.(1976). Ordinal position and peer popularity. Journal of Personality and Social Psychology, 33, 123-131. https://doi.org/10.1037/0022-3514.33.2.123
- Parker-Cohen, N. Y., & Bell, R. Q.(1988). The relationship between temperament and social adjustment to peer. Early Childhood Research Quarterly, 3, 179-192. https://doi.org/10.1016/0885-2006(88)90021-X
- Putallaz, M., & Heflin, A, H.(1990). Parent-child interaction. In S. R. Asher & J. D. Coie(Eds.), Peer rejection in childhood, 6. New York: Cambridge University Press.
- Richard, B. A., & Dodge, K. A.(1982). Social maladjustment and problem solving in schoolaged children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 50, 226-233. https://doi.org/10.1037/0022-006X.50.2.226
- Salovey, P., & Mayer, J. D.(1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9, 185-211.
- Salovey, P., & Mayer, J. D.(1996). What is Emotional intelligence? In Salovey, P, & Sluyter, D.(Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Implications for educator. New York: Basic Books.
- Salovey, P., & Mayer, J. D.(1997). What is emotional intelligence. In P. Salovey and D. J. Sluyter(Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Educational implications. New York: Basic Books.
- Schwarz, M., Strickland, M. C., & Krolick, G.(1974), "Infant day care: Behavioral effects at preschool age" Developmental Psychology, 10, 502-506. https://doi.org/10.1037/h0036589
- Shaffer, D. R.(1988). Social and personality development. California: Brooks. Taylo, A. R., & Trickett, P. K.(1989). Teacher preference and children's sociometric status in the classroom. Merrill-Palmer Quarterly, 35, 343-361.
- Thomas, A., & Chess, S.(1977). Temperament individuality from Childhood to adolescence. Journal of the American Academy of Child Psychiatry, 16, 218-226. https://doi.org/10.1016/S0002-7138(09)60038-8
Cited by
- The Effect of Peer Relationship, Depression, and Aggression on Bullying and Victim among Boys and Girls vol.52, pp.3, 2014, https://doi.org/10.6115/fer.2014.019
- The Study on Relation between Temperament, Emotional Intelligence and Peer Competence of Young Children vol.14, pp.1, 2013, https://doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.1.148
- The Role of Maternal Interpersonal Relation Satisfaction in the Relationship between Conflicted Teacher-Child Relationship and Negative Peer Interaction Quality in Young Children vol.15, pp.1, 2014, https://doi.org/10.6115/ijhe.2014.15.1.12
- The Effects of Mother-Child Interaction and Child's Social Behaviors on Child's Peer Acceptance vol.23, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5934/kjhe.2014.23.3.409
- 유아가 지각한 교사-유아관계의 친밀감이 또래수용에 미치는 영향 : 유아의 정서지능의 매개효과 vol.17, pp.1, 2010, https://doi.org/10.14698/jkcce.2021.17.01.065