DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Maternal Parenting, Self-Esteem and Emotion Regulation Strategy on Emotion Regulation of Children

아동이 지각한 어머니의 양육행동과 아동의 자아존중감 및 정서조절방략이 정서조절능력에 미치는 영향

  • Cho, Su-Hyun (Geum Jung Middle School) ;
  • Lee, Kyung-Nim (Department of Child & Family Studies.Research Institute of Human Ecology, Dong-A University)
  • 조수현 (금정중학교) ;
  • 이경님 (동아대학교 아동가족학과.생활과학연구소)
  • Received : 2010.02.02
  • Accepted : 2010.03.11
  • Published : 2010.06.30

Abstract

This study examined the effects of maternal parenting, children's self-esteem and emotion regulation strategy on emotion regulation. Data were collected from 493 5th and 6th graders. The results were as follows: Firstly, maternal authoritarian and permissive parenting directly affected children's maladaptive emotion regulation, while maternal affectionate and permissive parenting directly affected children's adaptive emotion regulation. Secondly, children's selfesteem directly affected both their maladaptive and adaptive emotion regulation, while also acting as a mediator between maternal parenting and children's maladaptive and adaptive emotion regulation. Children's cognitive reappraiser strategy positively affected adaptive emotion regulation, but emotion suppressive strategy negatively affected adaptive emotion regulation. These emotion regulation strategies played a mediating role between maternal parenting or children's self-esteem and adaptive emotion regulation.

Keywords

References

  1. 김계수(2007). AMOS 구조방정식 모형분석. 서울: 한나래 출판사.
  2. 김미정(2006). 어머니의 양육행동 및 아동의 정서조절 능력이 공격성에 미치는 영향. 춘천교육대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  3. 도현심, 최미경(1998). 어머니의 양육행동 및 또래 경험과 아동의 자아존중감간의 관계. 한국아동학회지, 19(2), 19-33.
  4. 문영숙(2002). 어머니의 애착유형, 자녀양육행동이 아동의 자아존중감, 지각된 사회적 지지 및 행동문제에 미치는 영향. 충남대간호학술지, 5, 37-53.
  5. 민경환, 김지현, 윤석빈, 장승민(2000). 부정적 정서조절 방략에 관한 연구: 정서 종류와 개인 변인에 따른 정서조절 양식의 차이. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 14(2), 1-16.
  6. 박민정(2002). 청소년의 공격성에 영향을 미치는 생태학적 변인. 경북대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  7. 박서정(2004). 어머니의 정서사회화 행동과 학령기 아동의 정서조절 전략 및 정서조절 능력간의 관계. 성균관대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  8. 박성연, 강지흔(2005). 남.여 아동의 정서조절 능력 및 공격성과 학교생활 적응간의 관계. 아동학회지, 26(1), 1-14.
  9. 박성연, 이숙(1990). "어머니의 양육행동 척도" 표준화를 위한 예비연구, 대한가정학회지, 28(1), 141-156.
  10. 박영애(1995). 부모의 양육행동 및 형제관계와 아동의 자존감과의 관계. 고려대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  11. 박영애, 최영희, 박인전, 김향은(2002). 아동이 지각한 어머니의 양육행동과 아동의 자아존중감간의 관계: 아동의 성에 따른 분석을 중심으로, 한국심리학회지: 발달, 15(4), 43-60
  12. 손재민(2004). 정서조절 방략 사용에서의 개인차: 인지적 재해석인과 정서표현 억제인의 비교. 서울대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  13. 송혜영(2007). 유아의 정서적.행동적 자기조절에 영향을 미치는 관련변인. 경북대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  14. 오남희(2008). 부와 모의 양육행동이 아동의 정서조절능력에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  15. 유안진, 이점숙, 정현심(2006). 정서조절 양식과 부모 애착이 청소년의 생활만족에 미치는 영향. 아동학회지, 27(1), 167-181.
  16. 이경님(2009). 어머니의 정서표현과 아동의 기질 및 자아존중감이 정서조절능력에 미치는 영향. 한국생활과학회지, 18(6), 1209-1219.
  17. 이숙, 최정미(2003). 어머니의 양육행동과 또래수용도가 아동의 자아존중감에 미치는 영향. 대한가정학회지, 41(2), 31-42.
  18. 이혜련, 최보가(2005). 유아의 개인 및 부모특성과 정서이해와 정서조절간의 관계. 대한가정학회지, 43(5), 1-14.
  19. 임희수, 박성연(2002). 어머니가 지각한 아동의 기질, 어머니의 정서조절 및 양육행동과 아동의 정서조절간의 관계. 아동학회지, 23(1), 37-54.
  20. 한선화, 현온강(2006). 청소년의 정서성과 정서조절전략 및 자기통제력. 아동학회지, 27(6), 1-11.
  21. 한유진(2006). 아동의 정서조절 능력과 공격성 및 또래관계의 질. 아동학회지, 26(4), 85-100.
  22. 허정묵(2005). 어머니의 언어통제 유형 및 유아의 정서조절 능력과 유아의 공격성의 관계. 계명대학교 유아교육대학원 석사학위 청구논문.
  23. Bandura, A.(1977). Social Learning Theory. New York: General Learning Process.
  24. Brown, J. D., Mankowski, T. A.(1993). Self-esteem, mood, and self-evaluation: Changes in mood and the way you see you. Journal of Personality and Social Psychology, 56, 267-283.
  25. Calkins, S. D., Smith, C. L., Gill, K. L., & Johnson, M. C.(1998). Maternal interactive style across contexts: Relations to emotional, behavioral and physiological regulation during toddlerhood. Social Development, 7, 350.
  26. Carver, C. S., Scheier, M. F., & Weintraub, J. F.(1989). Assessing Coping Strategies: A theoretically based approach. Journal of Personality and Social Psychology, 56, 267-283. https://doi.org/10.1037/0022-3514.56.2.267
  27. Eisenberg, N., Cumberland, A. L. Spinard, T. L., Fabes, R., Shepard, S. A., & Reiser, M.(2001). The relations of regulation and emotionality to children's externalizing and internalizing problem behavior. Child Development, 72, 1112-1134. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00337
  28. Eisenberg, N., & Fabes, R. A.(1994). Mother's reactions to children's negative emotions : relation to children's temperament and anger behavior. Merill-Palmer Quarterly, 40(1), 138-156.
  29. Gottman, J. M. & Katz, L. F.(1989). Effects of marital discord on young children's peer interactions and health. Developmental Psychology, 25(3), 373-381. https://doi.org/10.1037/0012-1649.25.3.373
  30. Gross, J. J.(1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of General Psychology, 2, 271-299. https://doi.org/10.1037/1089-2680.2.3.271
  31. Gross, J. J.(2001). Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39, 281-291.
  32. Gross, J. J. & John, O. P.(2003). Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and wellbeing. Journal of Personality and Social Psychology, 85, 348-362. https://doi.org/10.1037/0022-3514.85.2.348
  33. Malatesta, C., & Haviland, J.(1982). Learning display rule: The socialization of emotion expression in infancy. Child Development, 53, 991-1003. https://doi.org/10.2307/1129139
  34. Riegel, K. F.(1973). Dialectic operations: The final period of cognitive development, Human Development, 16, 346-370. https://doi.org/10.1159/000271287
  35. Rosenberg, M.(1965). Society and the adolescent selfimage. Princeton: Princeton Univ. Press.
  36. Rydell, A. M., Berlin, L., & Bohlin, G.(2003). Emotionality, emotion regulation, and adaptation among 5-to 8-year old children. Emotion, 3, 30-47. https://doi.org/10.1037/1528-3542.3.1.30
  37. Shaffer(1999). Developmental Psychology(5th ed). ; Childhood & Adolescence. Brooks/Cole.
  38. Shields, A., & Cicchetti, D.(1995). The development of an emotion regulation assesment battery: Reliability and Validity among at-risk grade school children. Poster presental at the Society for Research in Child Development. Indianapolis, IN.

Cited by

  1. Pathways from Peer Relationships to Subjective Well-Being through Self-Esteem in Late Childhood vol.36, pp.2, 2015, https://doi.org/10.5723/KJCS.2015.36.2.55
  2. The Effects of Maternal Grandmothers' Positive Parenting Behavior, Mothers' Emotion Regulation and Positive Parenting Behavior on Children's Emotion Regulation vol.35, pp.2, 2014, https://doi.org/10.5723/KJCS.2014.35.2.117