References
- 강신복(2000). 초임 체육교사의 교직 사회화 연구. 서울대학교 사대논총 제61집. 85-101.
- 권미숙(2004). 초등학교 초임교사의 초기 6개월간의 교직 적응 과정 연구: 내러티브적 접근. 한국교원대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 기순임(1997). 중학교 가정과 교사의 가정과교육에 대한 견해와 역할수행 및 전문성 수행에 관한 연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 김강옥(2007). 신규교사의 교직적응력 향상을 위한 연구. 제주대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 김민정(2001). 가정과 예비교사 교육에서의 웹 기반 문제중심 학습 과정 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 김성교(2007). 사범대 가정교육과 교사교육의 TQM 구성요소 평가: 재학생과 가정과교사를 중심으로. 한국교원대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 김순주(1999). 중학교 가정과교사의 직무분석 연구. 한국교원대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 김예나(2007). 중등 초임교사의 교내 장학에 대한 인식 및 만족도 연구. 고려대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 김진, 채정현(1997). 가정과 교육실습에 대한 가정과 교사와 교수의 인식. 한국가정과교육학회지, 9(2), 87-100.
- 김항아(1994). 우리나라 가정학의 당면 문제점과 그 역사적 철학적 배경요인에 관한 연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 김해경(2008). 중학교 여자 체육교사의 교직사회화 연구. 한국교원대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 남윤진(2007). 중학교 가정과 교사의 교과관련 자기장학에 대한 인식과 수행 실태. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 박명희(1995). 신교육체제 수립에 따른 가정과 교사 양성제도의 개선방향. 한국가정과교육학회지, 7(2), 125-130.
- 박명희(2004). 한국 가정과 교사교육의 문제점과 전망. 한국가정과교육학회지, 16(2), 1-11.
- 박미정(2006). 가정과교육의 미래 발전 전략 탐색: 정체성과 임파워먼트 및 비전을 중심으로. 한국교원대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 박은숙(2000). 중등학교 가정과 교육실습 실태 및 교육실습 만족도에 영향을 미치는 요인. 한국가정과교육학회지 12(3), 129-143
- 신기철, 강신복(2004). 체육전공 중등교원자격소지 초등교사의 교직 적응 분석. 한국스포츠교육학회지, 11(1), 79-96.
- 신붕섭(2005). 미국에서 초임교사 멘토링의 실제와 시사점. 교육행정학연구, 23(4), 103-128.
- 양지선(2008). 가정과 예비교사의 전문자질 교육요구와 교육적 준비에 관한 연구. 경상대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 유난숙, 채정현(2009). 가정교과교육학 지식(H-PCK)에 관한 가정과교사의 반성적 성찰, 한국가정과교육학회지, 21(2), 83-107.
- 유태명, 안영희, 이송자(1998). 가정과 교육실습 프로그램 운영 개선에 대한 사례 연구. 한국가정과교육학회지, 10(1), 59-76.
- 이재용(1996). 초등학교 예비교사의 체육 경험과 체육 수업에 관한 믿음과 가치. 한국스포츠교육학회지, 3(1), 109-121.
- 이춘식, 최유현, 유태명(2001). 실과(기술.가정) 교육목표 및 내용체계 연구(I). 한국교육과정평가원연구보고 RRC 2001-2.
- 이효진(1996). 초등학교 초임 체육지도교사의 교직사회화 연구. 한국 스포츠 교육학회지, 3(2), 29-38.
- 장명희(2003). 중등학교 가정과 교사의 교수 능력에 대한 인식. 한국교원대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 조규상(2008). 중학교 초임 여자 체육교사의 교직적응 사례 연구. 고려대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 주삼환(2003). 장학의 이론과 기법. 서울: 학지사.
- 최미선(2001). 중등학교 가정교과 직무연수 실태 조사 연구. 한국교원대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 최상근(1992). 한국 초.중등 교사의 교직사회화 과정 연구. 한국교원대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 최유정, 채정현, 박미정(2009). 기술.가정(실과) 교사의 교 육과정 관점과 교사 효능감에 관한 연구 -가정 분야를 중심으로-. 한국가정과교육학회지, 21(1); 89-106.
- 최희진(2002). 중학교 초임 체육교사의 교직사회화. 서울대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 한국교육과정평가원(2007). 초등 초임교사의 수업 전문성 발달자료 개발 및 지원 방안 연구. 연구보고 RRI 2007-4-1.
- 황숙희(2003). 중등 가정과 초임교사의 교과지도에 관한 연구. 중앙대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- Arnett, S. E., & Freeburg, B. W. (2008). Family And Consumer Sciences Pre-Service Teachers: Impact Of An Early Field Experience. Journal Of Family and Consumer Sciences Education, 26(1), 48-46.
- Blase, J. J. (1986). Socialization as humanization: One side of becoming a teacher, University of Georgia Sociology of Education, 59, 100-113.
- Bull, N., & Cummings, M.(2002). Taking steps for Family and Consumer Sciences educators in Connecticut: A model for change. Journal of Family and Consumer Sciences Education, 20(2), 30-36.
- Feiman-Nemser, S.(1983). Learning to teach. In L. Shulman and G. Sykes (Eds.), Handbook of teaching and policy (pp. 150-170). New York: Longman.
- Flores, M. A., & Day, C.(2006). Contexts which shape and reshape new teachers'identities: A multiperspective study. Teaching and Teacher Education, 22(2), 219-232. https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.09.002
- Hoy, W., & Woolfolk, A.(1990). Socialization of student teachers. American Educational Research Journal, 27(2), 279-300. https://doi.org/10.3102/00028312027002279
- Hultgren, F. H.(1989). Being called by the stories of student teacher : dialogical partners in the journey of teaching. In F. H. Hultgren, & D. L. Coomer, (Eds.), Alternative modes of inquiry in Home Economics Research (pp. 117-139). Peoria, IL: Glencoe Publishing Company.
- Jensen, J. W., Rowley, M., & Skidmore, J.(2003). Family And Consumer Sciences teachers: The best resource for recruitive new teachers. Journal of Family And Consumer Sciences Education, 21(1), 56-65.
- Jonson, K. F.(2008). Being an effective mentor. 2nd ed.. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
- Katz, L. G.(2005). The developmental stages of teachers. Champaign, IL: Clearinghouse on Early Education and Parenting, University of Illinois at Urbana Champaign. Retrieved September 23, 2009, from http://ceep.crc.uiuc.edu/pubs/katz-devstages.html.
- Klemme, D.(2008). New Directions In Teacher Preparation Programs. Journal of Family And Consumer Sciences Education, 26(1), 61-67.
- Korthagen, F. A. J.(2001, April). Linking practice and theory: the pedagogy of realistic teacher education. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Seattle. Retrieved on December 28, 2009 from http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.92.1562&rep=rep1&type=pdf.
- Kvaska, C., & Lichty, M. E.(2004). Up close and personal: Weekly reflective journaling reveals perceptions of FCS student teachers. Journal of Family and Consumer Sciences Education, 22(2), 53-66.
- Lacey, C.(1977). The Socialization of teachers. London: Methen.
- Lanier, J., & Little, J.(1986). Research on teacher education. In M. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (3rd ed., pp. 527-569). New York: Macmillan.
- Lawson, H. A.(1983). Toward a model of teacher socialization in physical education: The subjective warrant, recruitment, and teacher education. Journal of Teaching in Physical Education, 2(3), 3-16.
- Lee, J. Y.(1993). The socialization of beginning physical education teachers. Doctoral Dissertation. Eugene. OR: University of Oregon.
- Lortie, D.(2002). School teacher - A Sociological study (2nd ed.). Chicago: The University of Chicago Press.
- Olson, K., & Montgomery, B.(2000). Expectations of Family and Consumer Sciences undergraduate interns. Journal of Family and Consumer Sciences Education, 18(2), 15-23.
- Orr, B., Thompson, C., & Thomson, D. E.(1999). Preservice teachers perceived success of classroom management strategies. Journal of Family and Consumer Sciences Education, 17(1), 38-49.
- Pickard, M.(2004). Action research: Holding up the mirror to examine FCS teacher preparation. Journal of Family and Consumer Sciences Education, 22(2), 12-24.
- Roehrig, A. D., Pressley, M., & Talotta, D. A.(2002). Stories of Begging Teachers - First-Year Challenges and Beyond. Notre Dame, IN: University of Notre Dame.
- Schempp, P. G., & Graber, K. C.(1992). Teacher socialization from a dialectical perspective: Pretraining through induction. Journal of Teaching in Physical Education, 11, 329-348.
- Sicota, D., & Alexander, K. L.(2004). Creating meaningful professional development for new FACS teachers through collaborative action research. Journal of Family and Consumer Sciences Education, 22(2), 47-52.
- Stephens, J.(1967). The processes of schooling. New York: Holt, Rinehart and Winston.
- Tabachnick, B. R., Zeichner, K. M., Densmore, K., & Hudak, G.(1983, April). The development of teacher perspectives. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Montreal.
- Travers, R. D.(1999). Teacher recruitment: Turning the tide. Journal of Family And Consumer Sciences Education, 17(2), 39-45.
- Van Maanen, J.(1977). Organizational careers: some new perspectives. New York: Wiley.
- Veenman, S.(1984). Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research, 54(2), 143-178. https://doi.org/10.3102/00346543054002143
- Williams, J., & Williamson, K. M.(1996). University support for novice teachers: successes, struggles and limitations. Education, 116(3).
- Wright, B., & Tuska, S.(1967). The childhood romance theory of teacher development. School Review, 25, 123-154.
- Zeichner, K. M., & Gore, J.(1990). Teacher socialization of chapter 9. In W. R. Houston (Ed.), Handbook of research on teacher education, New York: Macmillan. Retrieved on September 23, 2009 from ncrtl.msu.edu/http/ipapers/html/pdf/ip897.pdf.
- Zeichner, K. M., & Tabachnick, B. R.(1981). Are the effects of university teacher education "washed out" by school experience?. Journal of Teacher Education, 32(3), 7-11. https://doi.org/10.1177/002248718103200302
- Zeichner, K. M., & Tabachnick, B. R.(1983, April). Teacher perspectives in the face of institutional press. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Montreal.
Cited by
- 가정 교과교육학 지식 관점에서 본 중등 가정과교사 임용시험 문항 분석 vol.49, pp.1, 2010, https://doi.org/10.6115/khea.2011.49.1.001
- 가정과 실천적 문제 중심 수업에서 교사의 경험에 대한 연구 vol.54, pp.4, 2010, https://doi.org/10.6115/fer.2016.027
- 가정과 초임교사 역량모델 개발 vol.32, pp.4, 2010, https://doi.org/10.19031/jkheea.2020.12.32.4.125