소비자의 안경 구매 행태 분석을 통한 만족도 및 신뢰도의 향상 방안

A Plan to Improve Consumer Satisfaction and Reliability of Opticians by Analyzing Consumers' Spectacles Purchasing Behavior

  • 박지현 (단국대학교 일반대학원 보건학과) ;
  • 이은희 (극동대학교 안경광학과) ;
  • 구은혜 (백석대학교 보건학부 안경광학과) ;
  • 김희아 (백석대학교 보건학부 안경광학과) ;
  • 송다해 (백석대학교 보건학부 안경광학과) ;
  • 현진희 (백석대학교 보건학부 안경광학과) ;
  • 김효진 (백석대학교 보건학부 안경광학과)
  • Park, Jee-Hyun (Department of Public Health Science, The Graduate School, Dankook University) ;
  • Lee, Eun-Hee (Department of Visual Optics, Far East University) ;
  • Koo, Eun-Hye (Department of Visual Optics, Division of Health Science, Baekseok University) ;
  • Kim, Hee-A (Department of Visual Optics, Division of Health Science, Baekseok University) ;
  • Song, Da-Hye (Department of Visual Optics, Division of Health Science, Baekseok University) ;
  • Hyun, Jin-Hee (Department of Visual Optics, Division of Health Science, Baekseok University) ;
  • Kim, Hyojin (Department of Visual Optics, Division of Health Science, Baekseok University)
  • 투고 : 2009.10.28
  • 심사 : 2010.03.19
  • 발행 : 2010.03.31

초록

목적: 본 연구는 안경 구매 행태를 분석하여 소비자의 만족도 향상을 꾀하고자 하며, 안경사 직무에 대한 신뢰도 향상을 위해 노력해야 할 개선점을 제시하고자 한다. 방법: 10세~60세 남, 여 307명을 대상으로 조사대상자의 일반적인 특성, 안경 구매행태, 안경 구매 후 만족도, 안경사 직무의 신뢰도 및 개선점에 관한 항목에 대하여 직접설문을 실시하였다. 결과: 안경 선택 시 가장 중요하게 고려하는 항목은 안경디자인과 가격이었다. 안경 구매 시 전체적인 만족도는 5점 척도에서 보통으로 대답한 경우가 142명(46.3%)으로 가장 많았고, 다음은 만족하는 경우가 140명(45.6%) 이었다. 자주 가는 안경원이 있는 경우는 72.3%로, 다시 찾은 이유는 위치(접근성 용이)와 추후관리, 친절한 직원이었다. 구매했던 안경원을 다시 방문하지 않을 경우는 27.7%로, 위치와 상품의 다양성, 가격 때문이었다. 안경사에 대한 신뢰도에 관한 문항으로 시력검사, 상품지식의 경우 만족하였고, 안과 지식, 가격에 대해서는 보통으로 나타났다. 만족스러운 안경 구매를 위해 주요 안경사 개선사항으로는 정확한 안경처방이 42%로 가장 높았다. 안경 선택 시 최우선 고려사항은 10대부터 20대 연령층에서는 안경 디자인 34.8%, 가격 10.1%, 4.50대 연령층에서는 디자인 14%, 테 소재가 10.1%로 가장 높았다. 결론: 안경 구매 시 전체적인 만족도는 평균 4.2점이었고, 안경사의 시력검사의 경우 50.5%에서 신뢰도를 보였으나 소비자들은 좀 더 정확한 안경처방과 이해할 수 있는 만족스러운 설명과 어울리는 안경을 선택해 주는 감각적인 안목, 조제 가공 및 사후관리와 친절함을 원하였다.

Purpose: To plan and improve consumers' satisfaction by analyzing consumers' purchasing behavior of spectacles. Also this will show the need of improvement in reliance of an optician. Methods: A total of 307 people (10 to 60 years) participated in individual questionnaires. Questionnaires comprised of general characteristic of surveyed people, purchasing spectacles behavior, satisfaction after purchasing spectacles, reliability of optician, and improvement points of optician. Results: Most important points in selecting the product were the design and the price of the spectacles. 142 people (46.3%) replied "average" and 140 people (45.6%) replied "satisfying" out of maximum point of satisfaction level which was 5 points. 72.3% of people have regularly visiting optical shop due to the high accessibility, after-sales care, and courteous optician. On the contrary, 27.7% replied "never visit same optician shop again" because of the low accessibility, minimal range of products, and high price. Data showed that people had high re liability about the opticians' knowledge of product, and their technique of eye refraction. Data revealed that people did not show high satisfaction about opticians' knowledge of ophthalmology, and price of products. Most important improvement points were accurate spectacle prescription by Opticians rating 42% of reply. Factors most considered during spectacle selection among the 10 to 20 age group were design by 34.8% and price by 10.1%. Among the 40 to 50 age group, most considered factors were design by 14% and spectacle frame material by 10.1%. Conclusions: Satisfaction rate of purchasing spectacles for the total participant group was 4.2 average grades. Reliability of opticians' eye refraction result and prescription was 50.5%. However consumers wanted to obtain more accurate eye refraction result and prescription with more comprehensive explanations. Also, consumers wanted opticians to be sensitive and have appreciative eye in select spectacles for customers, and to offer precise spectacle dispensing services and courteous after-sales care.

키워드

참고문헌

  1. 김성일, "립스틱유행색의 변화와 소비자 구매행태의 상관성 연구", 한국메이크업디자인학회지,1(2):93-105(2005).
  2. Oliver, Richard L., "Satisfaction: A Behavioral Perspective on consumer", McGraw-hill, 37-52(1997).
  3. Cronin, Joseph Jr, and Steven, A. Taylor, "Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension", Journal of Marketing, 56:55-68(1992).
  4. 김신중, "계층분석과정을 이용한 소비자의 구매행태에 따른 구매요인별 중요도에 관한 실증적 연구", 한국컴퓨터정보학회지, 10(5):259-269(2005).
  5. 강인산, 최지영, 송윤영, "제주도 지역 중학생의 안경 착용률 조사", 한국안광학회지, 11(3):231-240(2006).
  6. 조현국, 문병연, 곽호원, 손정식, 김기홍, 유동식, "국내외 안경제품들의 디자인 및 브랜드 인지도와 선호도에 관한 조사", 한국안광학회지, 11(3):207-215(2006).