Abstract
The gender equality consciousness of public service workers is important since it is not only existed as attitudes and behaviors but also utilized as a policy tool. Therefore, it should be developed to improve practical abilities which enable them to analyze and integrate their own works based on gender perspective. This study examined the experiences and attitudes toward gender egalitarianism education, based on a survey of public service workers in Daejeon city(699 men and 457 women). The results can be used for desirable changes of gender egalitarianism education. We can see that the will of men to participate in the gender egalitarianism education is lower compared to it of women. To expand gender egalitarianism education, the motivation and legislation for participating in education, and the development of various education programs according to gender, age and positions are needed.
공무원의 양성평등의식은 태도와 행동으로만 존재하는 것이 아니고 정책도구로 활용되고 있다는 점에서 중요하므로 그들이 자신의 업무를 성 인지적 관점에서 분석하고 기획할 수 있는 구체적인 실무 능력이 함양되도록 양성평등의식이 개발되어야 한다. 본 연구는 대전시 공무원(남성 699명, 여성 457명)을 대상으로 설문조사를 실시하여 양성평등의식 교육의 경험과 태도를 조사하였다. 그 결과는 양성평등의식 교육의 바람직한 변화를 유도하는데 활용될 수 있을 것이다. 분석결과 양성평등의식 교육에 참여하고자 하는 의지가 남성이 여성보다 낮음을 알 수 있었다. 양성평등의식 교육을 확대하기 위해서는 교육 참여의 동기부여 및 법제화와 함께 성, 연령, 직급에 따른 다양한 형태의 교육프로그램의 개발이 필요하다.