3D 휴먼팩터 : 시청자 친화적인 3D 영상의 구현

  • Published : 2010.02.27

Abstract

3D 영상과 컨텐츠 제작 기술의 발전에도 불구하고 시청자 친화적인 영상 구현을 위한 기술발전의 여지는 여전히 존재한다. 3D관련 하드웨어 기술과 소프트웨어 기술이 일정 단계에 올라 선 상황에서 3D기술의 완성은 휴먼팩터 분야에서의 문제해결 없이는 불가능할 것이다. 본고는 휴먼팩터 분야의 연구 필요성과 현황 그리고 전망을 제시한다.

Keywords

References

  1. Palmer, S. E. "Vision Science" , MIT press, 1999
  2. Li, H.-C. O., Seo, J.H., Kham, K. & Lee, S.H. "Methods of measuring 3D visual fatigue: a five factor model, Optics and Photonics congres, 2008
  3. Kuze & Ukai, "Subjective evaluation of visual fatigue caused by motion images" , Displays, 159-156, 2008
  4. Li, H.-C. O., "Measurement of 3D visual fatigue using event-related potential(ERP), 3D TV conference, 2008
  5. Li, H.-C. O., "Evaluation of the 3D gaze abilities as an index of 3D visual fatigue" , International Workshop on 3D Information Technology, 2008
  6. Yano, Emoto & Mitsuhashi, "Two factors in visual fatigue caused by stereoscopic HDTV images" , Displays, 141-150, 2004
  7. 이형철, "실감방송에서의 3D 깊이/모양 지각감 왜곡의 측정", 한국방송공학회지, 2009
  8. 감기택, 이형철, 이승현, "시각적 피로도에 영향을 미치는 시청거리와 깊이방향의 운동속도", 감성과학, 12권 2호, 169-180, 2009