A Study on Use of Calculators in the Elementary Math Textbook of U.S.

미국 초등수학교과서의 계산기 활용 실태와 방안에 대한 분석

  • Ryu, Sung-Rim (Department of Mathematics, Daegu National University of Education)
  • Published : 2010.02.15

Abstract

This study intends to provide implications about sluggish use of calculators in our case by analyzing the math textbook of U.S. Macmillan/McGraw-Hill along with the tendency of paying more attention to math class using technologies. From the results of analysis, this textbook deals with various methods over around 3.3% of all pages, using calculators across all grades from 1st to 6th grade. In particular, it offers guidance into three types such as 'Choose a Computation Method', 'You can also use a calculator.', and 'TECHNOLOGY LINK', while particularly it is impressive in the perspective of using calculators as one of calculation strategies. And case studies of usage in textbooks describe 8 different perspectives as an example-represent; solve problems or equations; develope or demonstrate conceptual understanding; analyze; compute or estimate; describe, explain or justify; choose appropriate calculation method; determine a calculated answer's reasonableness. Reflecting on the fact that we still use calculators in a passive way, there are considerable implications to us.

본 연구는 최근에 테크놀로지를 활용한 수학수업에 관심을 많이 가지고 있는 경향에 맞추어 미국의 Macmillan/McGraw-Hill Math 교과서를 분석해 봄으로써 계산기 활용이 저조한 우리의 실정에 시사점을 주고자 하였다. 분석 결과 이 교과서는 계산기를 1학년부터 6학년까지 전체 학년에서 다루면서 전체 쪽수의 약 3.3%에 걸쳐 다양한 방법으로 다루고 있었다. 특히 '계산 방법의 선택', '계산기를 함께 사용할 수 있다.', '공학적 연결'의 세 가지 유형으로 나누어 지도하였는데 특히 계산기도 하나의 계산 전략으로 활용한다는 측면이 인상적이다. 그리고 교과서에서의 활용 사례를 표현; 문제나 방정식 해결하기; 개념적 이해를 계발하거나 발표하기; 분석하기; 계산 또는 어림하기; 서술, 설명, 정당화하기; 적절한 계산 방법 선택하기; 계산한 답의 적절성을 결정하기의 8가지 관점에서 예를 들어 설명하였다. 아직도 계산기 활용에 소극적인 우리의 실정에 비추어 본다면 시사하는 바가 크다고 할 수 있다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2008). 초등학교교육과정해설(IV). 서울: 대한교과서.
  2. 교육인적자원부 (2007). 수학 5-나. 서울: (주)천재교육.
  3. 교육인적자원부 (2007). 수학 6-나. 서울: (주)천재교육.
  4. 권성룡. 류성림. 김남균. 박성선 (2009). 테크놀로지와 함께하는 수학교육(개정판). 서울: 경문사.
  5. 김남균 (2002). 수학화 이론에 기초한 계산기 활용 방안. 청람수학교육, 10, pp.173-195.
  6. 남승인. 류성림. 백선수 (2003). 초등수학에서 계산기 활용의 효율성에 관한 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 42(3), pp.403-417.
  7. 안병곤 (2005). 초등수학에서 계산기 활용에 대한 효과 분석. 학교수학, 7(1), pp.17-32.
  8. Chval, K. B., & Hicks, S. J. (2009). Calculators in K-5 Textbook. Teaching Children Mathematics, 2009(March), pp.430-437.
  9. Clements, D. H., et al. (2005). Math. Teacher's edition, Grade 1, Volume 1, Macmillan/McGraw-Hill.
  10. Clements, D. H., et al. (2005). Math. Teacher's edition, Grade 1, Volume 2, Macmillan/McGraw-Hill.
  11. Clements, D. H., et al. (2005). Math. Teacher's edition, Grade 2, Volume 1, Macmillan/McGraw-Hill.
  12. Clements, D. H., et al. (2005). Math. Teacher's edition, Grade 2, Volume 2, Macmillan/McGraw-Hill.
  13. Clements, D. H., et al. (2005). Math. Teacher's edition, Grade 3, Volume 1, Macmillan/McGraw-Hill.
  14. Clements, D. H., et al. (2005). Math. Teacher's edition, Grade 3, Volume 2, Macmillan/McGraw-Hill.
  15. Clements, D. H., et al. (2005). Math. Teacher's edition, Grade 4, Volume 1, Macmillan/McGraw-Hill.
  16. Clements, D. H., et al. (2005). Math. Teacher's edition, Grade 4, Volume 2, Macmillan/McGraw-Hill.
  17. Clements, D. H., et al. (2005). Math. Teacher's edition, Grade 5, Volume 1, Macmillan/McGraw-Hill.
  18. Clements, D. H., et al. (2005). Math. Teacher's edition, Grade 5, Volume 2, Macmillan/McGraw-Hill.
  19. Clements, D. H., et al. (2005). Math. Teacher's edition, Grade 6, Volume 1, Macmillan/McGraw-Hill.
  20. Clements, D. H., et al. (2005). Math. Teacher's edition, Grade 6, Volume 2, Macmillan/McGraw-Hill.
  21. NCTM (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston. VA : National Council of Teachers of Mathematics. 구광조. 오병승. 류희찬 옮김(1992). 수학교육과정과 평가의 새로운 방향. 서울: 경문사.
  22. NCTM (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: The National Council of Teachers Mathematics, Inc. 류희찬 외 옮김(2007). 학교수학을 위한 원리와 규준. 서울: 경문사.