DOI QR코드

DOI QR Code

동화를 활용한 문제 만들기 활동이 수학적 태도와 학업성취에 미치는 영향

  • Oh, Dong-Geun (Department of Mathematics Education Daegu National University of Education) ;
  • Kim, Sang-Lyong (Department of Mathematics Education Daegu National University of Education)
  • 투고 : 20100700
  • 심사 : 20100800
  • 발행 : 2010.08.31

초록

This study will contribute to improve intimacy and interests of students in mathematics and to cultivate their abilities and attitudes to continuously learn through problem posing activities using fairy tales. An experimental study was carried out two classes of the fifth grade (total 60 of students, each group 30 os students) in G elementary school located in Daegu Metropolitan City. This experiment was performed for thirteen weeks. For this study, using two examination devices for measuring mathematical attitude and learning achievement, pre- and post-tests were carried out. As a result, it was found that two groups are identical groups. Problem posing activities with fairy tales had significant effect on mathematical attitudes of children and learning achievement of children.

키워드

참고문헌

  1. 김상룡(2002). 초등수학에서 동화의 활용 방안 탐색. 초등수학교육, 6(1), 29-40. 한국수학교육학회.
  2. 서영삼(2003). 동화를 활용한 수학 학습 프로그램 적용이 수학적 성향 및 수학 학습력에 미치는 영향. 대구교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 송재현(2005). 문제만들기 학습방법이 수학과 문제해결력 및 태도에 미치는 효과. 전주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 신창우(2004). 동화를 활용한 수학수업에 관한 연구. 청주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  5. 이경우, 홍혜경, 신은수, 진명희(1997). 유아 수학교육의 이론과 실제. 창지사.
  6. 임문규(1992). 수학 교육에서 문제 설정과 문제 해결의 관련에 관한 연구. 수학교육논문집, 대학수학교육학회.
  7. 임문규(1996). 문제설정에서 사고활동의 조사, 분석. 수학교육, 1-13. 한국수학교육학회.
  8. 최윤석(2004). 초등 수학에서 문제 만들기를 적용한 수업이 문제해결력 및 수학적 태도에 미치는 효과. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. NCTM.(1989). Curriculum and Evaluation Standards for School mathematics. Reston. Va : The Council.
  10. NCTM.(2000). Principles and Standards for School Mathematics. NCTM yearbook.
  11. Tischler, R. W.(1992) How to use children's literature to teach mathematics. Yong. Ed, Seven Blind Mice, Putnam Pub Group.