Loading/Unloading Decision System of Ship Block in the Shipyard

조선소 선박 블록 상.하차 판단 시스템

  • Park, Jeong-Ho (Vehicle/Shipbuilding IT Convergence Research Department, Electronics and Telecommunications Research Institute) ;
  • Lee, Kyong-Hee (Vehicle/Shipbuilding IT Convergence Research Department, Electronics and Telecommunications Research Institute) ;
  • Jin, Gwang-Ja (Vehicle/Shipbuilding IT Convergence Research Department, Electronics and Telecommunications Research Institute) ;
  • Oh, Moon-Kyun (Vehicle/Shipbuilding IT Convergence Research Department, Electronics and Telecommunications Research Institute)
  • 박정호 (한국전자통신연구원, 자동차/조선IT융합연구부) ;
  • 이경희 (한국전자통신연구원, 자동차/조선IT융합연구부) ;
  • 진광자 (한국전자통신연구원, 자동차/조선IT융합연구부) ;
  • 오문균 (한국전자통신연구원, 자동차/조선IT융합연구부)
  • Received : 2010.07.02
  • Published : 2010.11.25

Abstract

It is an important element increasing ship production to manage an accurate position of transporters(TP) and ship blocks in a shipyard. However, most works are presently being performed by judgment of a system manager and skilled workers. This paper introduced about the system for tracking an accurate position of the transporters and the blocks which are main mobile objects in the shipyard, and proposed a method to decide whether or not a loading/unloading state of the blocks, which is one of the most important functions of the tracking system. Three sensors were used in order to implement the method. One is a RFID reader to identify a target block, another is a RFID reader to estimate a position of the TP as it recognizes a underground tag. The other is a ultrasonic sensor to detect an object. Two experiments were carried out in the shipyard. After correcting errors found on the first experiment. we confirmed that the result could be applied to the shipbuilding yard from the final experiment.

조선소에서 트랜스포터와 블록의 정확한 위치를 파악하는 일은 선박건조 생산 능력을 증가시키는 요소이지만, 현재는 관리자 및 숙련공의 판단에 의해 작업이 진행되고 있는 실정이다. 본 논문에서는 조선소의 주요 이동객체인 트랜스포터 및 블록에 대한 실시간 위치 추적 시스템 구축에 대해 소개하고 그 시스템의 주요 기능 가운데 하나인 블록의 상차/하차 상태를 판단하는 방법을 제안하였다. 이 기능을 구현하기 위해 세 가지 센서가 사용되었다. 첫 번째는 대상 블록을 인식하기 위한 RFID 리더이고, 두 번째는 바닥에 매설된 태그를 인식하여 트랜스포터의 위치를 추적하기 위한 RFID 리더이며 또 하나는 물체 인식을 위한 초음파센서이다. 이를 이용하여 조선소 현장에서 두 차례에 걸쳐 시험이 실시되었고 1차 실험에서 나타난 오류를 수정한 후, 최종실험에서는 현장에 적용 가능한 결과를 얻을 수 있음을 확인하였다.

Keywords

References

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