해상상태 3의 파고에 따른 모바일 하버 크레인의 롤링 동응답 해석

Rolling Dynamic Response Analysis of Mobile Harbor Crane by Sea State 3 Wave Excitation

  • 한기철 (부산대학교 기계공학부 대학원) ;
  • 황순옥 (부산대학교 기계공학부 대학원) ;
  • 최은호 (부산대학교 기계공학부 대학원) ;
  • 조진래 ((주)마이다스아이티 기술연구소) ;
  • 임오강 (부산대학교 기계공학부)
  • 투고 : 2010.02.03
  • 심사 : 2010.06.17
  • 발행 : 2010.10.31

초록

해상부유식 항만부두인 모바일 하버에는 일반 지상설치식 크레인과는 다른 구조를 가진 크레인이 설치되어 있다. 그리고 상부에 설치되어 있는 크레인은 파고에 따른 모바일 하버 전체의 동적 안정성에 지대한 영향을 미친다. 본 연구는 해상상태 3의 파고에 따른 모바일 하버용 크레인의 롤링 동응답 해석에 관한 내용으로서, 이론과 수치해석 기법으로 구성된 2단계 해석절차를 적용하였다. 선형파고이론에 따라 강체로 가정한 모바일 하버의 롤링응답을 이론적으로 계산하고, 모바일하버 본체의 롤링에 따른 탄성체 크레인의 롤링 동특성을 유한요소해석으로 분석하였다. 모바일 하버 본체와 직접 접하는 파고의 동적 연계효과는 부가질량 기법으로 반영하였다.

In the sea-floating logistics port called mobile harbor a crane system with the different structure from the conventional above-ground container crane is installed. And, the dynamic stability of whole mobile harbor by the wave excitation is definitely affected by the crane positioned at the top. This paper is concerned with the dynamic rolling analysis of the mobile harbor subject to sea state 3 wave excitation, for which two-step analysis procedure composed of theoretical and numerical approaches is employed. First, the rigid rolling of mobile harbor is obtained according to the linear wave theory. And then, the dynamic rolling response of the flexible crane system caused by the rolling excitation of mobile harbor is analyzed by finite element analysis. The coupled interaction effect between the sea wave and the mobile harbor is taken into consideration by the added mass technique.

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참고문헌

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