UCC 활용 극화학습 기반 자기주도적 정보통신윤리교육 수업 설계

Instructional Design of Self-directed Information Communication Ethics Education based on the UCC Dramatization Learning

  • 투고 : 2010.09.16
  • 심사 : 2010.10.11
  • 발행 : 2010.12.31

초록

최근에 UCC를 교육의 한 방법으로 활용하는 예를 자주 찾아볼 수 있으나 UCC를 교실에서 쉽게 적용할 수 있는 교수학습 모형은 찾아보기 어렵다. 본 논문은 UCC를 교실에서 적용할 수 있는 교수학습 모형을 제안하고 초등학교 아동 대상의 정보 통신 윤리 교육에 UCC 활용 극화학습 모형 적용이 아동의 자기주도적 학습능력을 향상시키는데 미치는 영향을 분석한다. 본 연구를 위하여 자기주도적 학습 능력 측정 사전검사를 하고 "사이버 범죄의 예방" 이라는 학습 내용으로 UCC 활용 수업 모형을 적용하여 수업을 실시한 후 자기주도적 학습 능력 측정 사후검사를 실시하여 자기주도적 학습 능력 신장 정도를 설문을 통해 측정한다. 그리고 그 결과를 분석해서 시사점을 추출한다.

In recent years, we can see attempts to take advantage of UCC in a way of the education. But in the precedent studies there are not many guidance plans to help teachers apply UCC in the classroom. The purpose of this paper is to suggest a guidance plan to help teachers apply UCC in the classroom and to analyze the effect of educational using UCC Dramatization learning model on the expanding of students' self-directed learning ability in the information communication ethics education. For this, first, a teacher executes preliminary inspection about self-directed learning ability second, students study about "how to prevent them from cyber crime" using UCC Dramatization learning model. Third a teacher executes post inspection about self-directed learning ability and measures the degree of improvement on self-directed learning ability. The final step is to extract the implications from the analysis of the experiments.

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