The Effect of Blog-Based Co-op Co-op Learning on Information Ethics for The Elementary Students

블로그 기반 자율적 협동학습이 초등학생의 정보윤리의식에 미치는 영향

  • Kim, Kil-Mo (Korea National University of Education, Dept. of Computer Education) ;
  • Seo, Seung-Deok (Incheon Simgok Elementary School) ;
  • Kim, Seong-Sik (Korea National University of Education, Dept. of Computer Education)
  • 김길모 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 서승덕 (인천심곡초등학교) ;
  • 김성식 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2010.06.03
  • Accepted : 2010.06.30
  • Published : 2010.09.30

Abstract

The purpose of this study is to develop and apply the Blog-Based Co-op Co-op learning model to improve elementary student's Information Ethics Consciousness. For this goal, we have develope the Blog-Based Co-op Co-op learning model and verified its effectiveness. The developed model was applied to 5th and 6th elementary school students. Test was done for 6 sessions during 3 weeks. The developed model was applied to the treatment group and ordinary Co-op Co-op learning model was applied to the comparison group. We applied independent sampling t-test that can compare averages of two groups. As a result, the Bolg-Based Co-op Co-op learning model was significantly enhance student's Information Ethics Consciousness. We've analyzed student's Information Ethics divided into area, were significant in all areas.

본 연구는 초등학생의 정보윤리의식 향상을 위하여 블로그 기반 자율적 협동학습 모형을 개발하고 적용하였다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서 개발한 블로그 기반 자율적 협동학습을 초등학교 5, 6학년을 대상으로 적용하고 효과를 분석하였다. 실험처치는 3주 동안 6차시에 걸쳐 진행되었으며, 실험집단에는 블로그 기반 자율적 협동학습 모형을 적용하고 비교집단에는 전통적인 방식의 자율적 협동학습 모형을 적용하였다. 정보윤리의식 수준의 향상 정도를 측정하기 위하여 두 집단 간 평균을 비교하는 독립표본 t 검증을 실시하였다. 연구 결과, 블로그 기반 자율적 협동학습 모델이 학습자의 정보윤리의식 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 또한 학습자의 정보윤리의식 변화를 영역별로 분석한 결과 모든 영역에서 블로그 기반 자율적 협동학습 모델이 학습자 정보윤리의식 향상에 유의미한 결과를 나타내었다.

Keywords