역량 온톨로지 기반 교육 콘텐츠 검색 시스템

The educational contents recommendation system using the competency ontology

  • 투고 : 2010.11.04
  • 심사 : 2010.12.27
  • 발행 : 2010.12.31

초록

최근 교육에서 대두 되고 있는 중요한 문제는 학습자 중심의 맞춤형 교육이 이루어져야 한다는 것이다. 이러한 요구를 만족 시킬 수 있는 방법 중 하나는 학습자의 역량을 고려하여 학습을 진행하는 것이다. 이를 위해서는 학습자가 가진 역량에 따라 학습자의 목표를 이루기에 부족하다고 판단된 역량을 효율적으로 개발할 수 있는 콘텐츠를 추천하는 방법이 필수적이다. 우리는 임의의 학습자에 대한 역량 정보와 목표를 LIP 또는 ePortfolio 형식을 통해 제공하는 학습자 정보 시스템이 존재한다고 가정한다. 본 논문은 많은 교육 콘텐츠들이 존재할 때 위 역량 평가 시스템으로부터 얻어진 학습자의 역량 및 목표와 역량 맵을 확장한 역량 온톨로지를 활용하여 각 학습자에 가장 적합한 콘텐츠를 추천하는 시스템을 제안한다. 이 시스템은 역량 온톨로지와 도메인 온톨로지를 활용하여 역량 맵과 역량 정의가 지속적으로 변하더라도 유연하게 이에 대처할 수 있다.

One of the major issues in the field of corporate training and formal education is the support of personalized learning. Successful personalized learning needs the availability of the relevant learning contents at just-in-time for learners each. The competency is one of personal characteristics. So competency-based learning is one of the methods that fulfill the above need. Successful competency-based learning needs the method that recommends the relevant contents for the user's deficient competency based on the user's current competency and objectives. We assume that there exists a student information system that provides each user's competences and objectives as fields of a LIP/ePortfolio-compliant student information. This paper proposes an ontology-based system that, given the user's competences and objectives from the above student informaton system, recommends the relevant contents among a large number of educational contents using competency ontology and domain ontology. The advantage of this system can easily handle the change of competency map and terms related with competences in student information and education contents.

키워드

참고문헌

  1. Amal Zouaq et al. Using a Competency Model to aggregate Learning Knowledge Objects. In Proc. of the 7th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, pages 836-840, july 2007.
  2. Kopper R., Tattersall C. New directions for lifelong learning using network technologies. British Journal of Educational Technology, vol 35(6), page 689-700.
  3. IMS ePortfolio, http://www.imsglobal.org/ep/
  4. IMS Learner Information Package. http://www.imsglobal.org/profiles/
  5. Microsoft Office Specialist (MOS). http://www.microsoft.com/learning/mcp/officespecialist
  6. OWL Web Ontology Language Overview. http://www.w3. org/TR/owl-features
  7. B. Chang et al. Educational Information Search Service Using Ontology. ICALT 2007. pages 414 - 415, july 2007.
  8. Axis-Web Services. http://ws.apache.org/axis/
  9. U. Hustadt, B. Motik, U. Sattler. Reasoning in Description Logics with a Concrete Domain in the Framework of Resolution.: Proc. of the 16th European Conference on Artificial Intelligence (ECAI 2004), Valencia, Spain, pp.353-357, August, 2004.
  10. SPARQL http://www.w3.org/TR/rdf-sparql-query
  11. Jiawei Han et al. Data Mining: Concepts and Techniques. Elsvier 2003.
  12. ORACLE. Oracle Data Mining Application Developer's Guide 10g Release 2. Jun 2005.
  13. IMS RDCEO. http://www.imsglobal.org/competencies/rdceov1p0/imsrdceo_infov1p0.html
  14. 장병철, 차재혁, 함달호, "KEM과 OWL의 바인딩," 디지털 컨텐츠 학회 논문지 제 7권 2호, 2006. 6