The Study of Diffusion and Outlook for Smart Phone in Smart Nomad Era

스마트 노매드 시대 스마트폰의 확산과 전망에 대한 연구

  • 남종훈 (대구가톨릭대학교 언론광고학부)
  • Received : 2010.08.25
  • Accepted : 2010.09.28
  • Published : 2010.09.30

Abstract

This study focused on mobile trend in diffusion of smart phone. Presently, it has been evolved from digital nomad to smart nomad. Smart nomad era is based on digital technology with mobility and being smart. Smart nomad that is made up high-end device and intellectual content has changed structure of industry and life style. Smart phone is a core key in smart nomad era. In 2010 smart phone has been distributed about 2.5 hundreds million which is 20% of whole mobile phone sales and the volume of smart phone sales will be getting bigger and bigger in near future. Although, there are various reasons for success of smart phone market, this research focused 4 reasons: first, development of mobile device, second, evolution of mobile content distribution, third, support of government system, fourth, success of Docomo i-mode and Apple i phone. Smart phone will grow up more rapidly. Smart phone eco-system will be more competitive in the world. In Korea, smart phone eco-system also will be very competitive. For success in the middle of this competitive environment, Korea should lead the competitive phase with development of ability of creation software and content, construction of various partnership and evolution of next generation technology and service.

본 논문은 스마트폰의 확산으로 인해서 변해가는 모바일 트랜드를 진단해보고자 한다. 디지털 기술을 기반으로 한 모바일 기술은 최근 폭발적으로 성장하고 있다. 모바일 기술은 단지 이동성에 그치지 않고 스마트함을 겸비해서 명실공히 스마트 노매드의 시대로 진화하고 있는 것이다. 스마트 노매드 시대를 이끌고 있는 것은 단연 스마트폰이다. 2010년 전세계 스마트폰 판매는 약 2.5억대 이상으로 전체 휴대폰 중 20%를 차지하고, 향후 그 비중은 더욱 커질 것으로 전망된다. 이렇듯 폭발적인 스마트폰의 확산은 다양한 동인이 서로 상호작용을 하며 이끌어가고 있다. 스마트폰 관련 업계 및 연구소의 각종 자료 및 전문가들의 인터뷰 내용을 종합한 본 결과 스마트폰의 확산은 대체로 네 가지 동인에 기인한 것으로 보인다. 첫째, 모바일 단말 기술의 발전, 둘째, 모바일 콘텐츠와 유통망의 획기적인 변화, 셋째, 제도적 뒷받침, 넷째, 일본의 도코모 아이모드와 애플 아이폰의 혁신적인 성공을 들 수 있다. 이번 스마트폰 열풍은 단순히 열풍으로 끝나지 않을 것으로 전망된다. 전세계적으로 관련 업계의 경쟁구도는 더욱 뜨거워질 것이며, 국내에서의 경쟁 또한 치열할 것으로 보인다. 이러한 국면에 대비하기 위해서는 취약한 소프트웨어 및 콘텐츠 역량을 확충하고 폭넓은 파트너십을 구축하는 동시에 차세대 기술 및 서비스 혁신을 통해 전세계적인 경쟁의 판도를 리드해나가야 할 것이다.

Keywords

References

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