Comparison on How Much Multiple Teaching Assistants affect Students' Study Results and Self-Efficacy

다수의 학습도우미 시범.실습법이 학생의 과제수행능력과 자기효능감에 미치는 영향

  • 김복순 (안동대 정보과학교육과 대학원) ;
  • 김병순 (안동대 정보과학교육과)
  • Received : 2010.03.12
  • Accepted : 2010.06.24
  • Published : 2010.06.30

Abstract

Today's elementary schools emphasize practice- and learner-based computer courses. In this research, we found solutions to the above issues by adapting a demonstration/practice teaching method led by multiple teaching assistants, expanding lessons tailored to each student's own level. We chose fourth graders from three classes at Elementary School as the subject for this research. Through this research, we have analyzed the students' study results, self-efficacy, response and interest in the computer courses by examining three groups of students: the first group led by a teacher's demonstration and practice, the second group by a teaching assistant's demonstration and practice, and the last by multiple teaching assistants' demonstration and practice. As a result, we were able to show that a computer course taught by multiple teaching assistants will help not only induce an interest and motive for a mutual learning environment among the students, but also bring positive effects on the study results and self-efficacy.

현재 초등학교 교육과정의 컴퓨터교육에서는 실기 위주의 수업방식과 학습자 중심의 개별화 수업을 강조하고 있다. 본 연구에서는 다수의 학습도우미를 활용한 시범-실습 교수법을 적용하여 초등학교 컴퓨터 교과 학습 단점 중 하나인 학생들의 개개인의 다양한 능력차이로 인해 교사의 시연 속도에 맞추어 따라가기 힘든 학생들의 개별 지도 확대를 통해 이 문제를 해결하였다. 이를 위해 초등학교 4학년 3개 학반을 선정하여 교사주도의 시범 실습으로 수업 한 집단, 한명의 학습도우미 활용한 시범 실습으로 수업 한 집단, 그리고 다수의 학습도우미를 활용한 시범 실습으로 수업 한 집단으로 구분하여 세 집단간의 과제수행능력 및 자기효능감, 컴퓨터 학습에 대한 호응도 및 흥미도를 비교 분석하였다. 그 결과, 다수의 학습도우미를 활용한 시범 실습 수업 집단이 과제수행능력, 자기효능감, 그리고 학습도우미 활용 학습에 대한 흥미도와 호응도에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 허희옥, 안미리(2001), 컴퓨터 교육방법의 기초, 서울교육과학사
  2. 박상미(2002), VB 학습을 위한 웹 기반 시범-실습교수-학습 모형 설계 및 구현, 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 안새봄(2006), 또래 아동간 Scaffolding이 아동들의 과제수행능력과 학습태도에 미치는 영향, 대구교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 이갑예(2007), 중학교 컴퓨터교과 실습수업에서 도우미학생 활용 시범․실습법이 학생들의 과제수행 능력에 미치는 영향, 한국교원대 교육대학원 석사학위논문.
  5. 우선자(2002), 컴퓨터 교육에서 동료지도학습이 학업성취와 자기효능감에 미치는 영향, 순천대학교 교육대학원 석사학위논문.
  6. 문자영(2004), 초등학교 ICT활용수업에서 수업통제방식과 사전지식, 컴퓨터에 대한 자기효능감이 성취도 및 만족도에 미치는 영향, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 2005 수능직업탐구영역의 과목별 성취기준과 평가 기준 개발 - 컴퓨터 일반, 교육인적자원부.
  8. Pintrich, P. & De Groot, E. V. (1990), "Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance", Journal of Educational Psychology, 82, 33-40. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33
  9. 강희정(2001), 자기조절학습전략 훈련이 학습부진아의 학업성취 및 자기효능감에 미치는 효과, 부산대학교 교육대학원 석사학위논문.