Abstract
In this paper as a follow-up to Paper I, the required fade margin derived in Paper I to preserve the same service quality has been examined by analyzing system and propagation characteristics as well as measured data. The comparison of the fade margin between simulated and measured results is also performed for the actual operating line-of-sight(LOS) and non-LOS links, and practical usefulness as an analysis tool is revealed by checking service quality of M/W system relevant to frequency reallocation. According to simulated and measured results, there was a little difference for LOS link between Mt. Moodung and Mt. Mangun, but a fairly good agreement was reached for non-LOS link between Andong KBS and transmitter site.
본 논문에서는 [논문I]의 후속편으로 전편에서 제시된 동등 수준의 서비스 제공을 위해 요구되는 페이드 마진을 시스템 및 전파환경 분석과 측정 결과를 통해 제시한다. 또한 실제 운용중인 가시 링크와 비가시 링크에 대해 이론적 요구 페이드 마진과 실제 측정한 페이드 마진을 비교하며, M/W 장치의 주파수 재배치 시 품질을 분석하는 척도로써 그 유용성을 보인다. 측정 결과에 의하면 가시 링크인 무등산-망운산은 예측한 값과 다소 차이가 있었으나, 비가시 링크인 안동 KBS-송신소는 예측 및 측정 결과가 매우 잘 일치함을 볼 수 있었다.