Computerized Psychological Test System for Art Therapy

미술치료를 위한 컴퓨터 심리진단 장치

  • Published : 2010.02.15

Abstract

In this paper, we propose a computerized psychological test system for art therapy. The proposed system with the computerized devices can measure various information, such as colors, characters of lines, pen pressure, size of objects, position of objects, and so on, from the drawn pictures by the child. The measured information can be analyzed to extract more meaningful information about the child and to provide more effective remedial information for art therapy. Art therapy essentially has a potential drawback that the results of test can be influenced by therapist's subjectivity. The results can be different from the method of gathering information, the method of analysis, the interpretation of analyzed data, and even the therapist's academic backgrounds. Therefore, in this paper, we focus on what information needs to be measured and how to measure the data from drawn pictures and propose a computerized psychological test system for art therapy. The proposed system can measure and analyze various information from the drawn picture by the child. Since the proposed system can provide valuable psychological information of child in the form of quantitative data, it can be exploited as a new method for art therapy.

본 논문에서는 미술치료 이론을 기반으로 하는 아동심리 진단용 컴퓨터 장치를 제안하고 그에 대한 연구 결과를 소개하고자 한다. 제안된 시스템에서는 진단 대상 아동이 그린 그림으로부터 색상과 관련된 요소뿐만 아니라 사용된 선의 특성, 필압(pen pressure), 그림의 위치, 크기 등의 다양한 정보를 컴퓨터로 구현된 장치를 이용하여 측정하며, 측정 후 분석된 결과를 기반으로 치료사에게 치료 대상자에 대한 보다 많은 유용한 정보를 제공하여 진단의 신뢰성을 높이고자 한다. 미술치료는 근본적으로 진단 대상자의 그림을 평가하는 치료사의 주관이 개입될 수 있다는 단점이 존재한다. 대상자의 그림으로부터 어떤 정보를 어떻게 추출할 것인지부터 추출된 정보로부터 대상자의 심리 상태에 대한 해석에 이르기까지 전적으로 치료사가 어떤 이론을 적용하는지에 따라 달라지며, 치료사의 학문적 깊이에 따라서도 달라지게 된다. 따라서 본 논문에서는 여러 정보 중에 '무엇'을 치료 대상자의 그림에서 얻어낼 수 있는지와 '어떻게' 읽어낼 것인지를 알아보고, 치료 대상자의 심리 상태를 객관적으로 판단 하기 위한 기준을 마련하는데 유용한 시스템을 제공하고자 한다. 이를 위해 컴퓨터를 기반으로 한 심리 진단용 시스템을 제안하며, 대상자가 제안된 장치에 그리게 되는 그림을 통해 주제 색, 선의 특성, 필압, 그림의 위치 등의 의미 있는 데이터를 추출해 내며 이를 수치화함으로써, 미술심리치료 분석에 새로운 가능성을 제시하고자 한다.

Keywords

References

  1. Thomas, G.V. and A.M.J. Silk, An Introduction to the Psychology of Children's Drawing, Harvester/ Wheatsheal, Hemel Hempstead, Herts, 1990.
  2. White, C. R., Wallace, J., & Huffman, L. C. (2004). Use of drawings to identify impairment among students with emotional and behavioral disorders: An exploratory study. Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association, 21, pp.210-218. https://doi.org/10.1080/07421656.2004.10129691
  3. Leavitt, C. G., & Schimmel, B. (1991). Assessing depression in children and adolescents using the diagnostic drawing Series modified for chileren (DDS-C). The Arts in Psychotherapy, 18, pp.353-356. https://doi.org/10.1016/0197-4556(91)90075-L
  4. Hartwich, P. and R. Brandecker, "Computer based Art Therapy with Inpatients: Acute and Chronic Schizophrenics and Borderline Cases," The Arts in Psychotherapy, vol.24, pp.367-375, (1997). https://doi.org/10.1016/S0197-4556(97)00042-7
  5. 김성인, 류석, 명노해, 김승권(2005). 그림에 의한 심리 진단 전문가 시스템의 지식 체제: 한국지능정보 시스템학회 논문지 제11권 제1호 2005년 6월 (pp.65-93).
  6. 김성인, 배준, 김재민(2005). 그림진단을 위한 주제색 및 불균형 판단의 자동화: 한미일 미술치료 국제학술 대회.
  7. Seong-in Kim, Ph.D., Hyung-Seok Kang, B.A., Youn-Hee Kim, M.A. "A computer system for art therapy assessment of elements in structured mandala" The Arts in Psychotherapy, vol.36 (2009), pp.19-28. https://doi.org/10.1016/j.aip.2008.09.002
  8. Cicchetti, D.V. and S.S. Sparrow, "Developing Criteria for Establishing the Inter-rater Reliability of Specific Items in a Given Inventory," American Journal of Mental Deficiency, vol.86, pp.127-137, (1982).
  9. Hollins, S., Horrocks, C., & Sinason, V. (1998). I can get through it. London: Gaskell/St. George Hospital Medical School.
  10. Alschuler, R.H. and L.W. Hattwick, Painting and Personality: A Study of Young Children, Univ. of Chicago Press, Chicago, IL., 1947.