A Study on Enhancing VMS Services by FM Car Radio

차량 내 FM라디오를 이용한 VMS서비스 개선 연구

  • Received : 2010.10.12
  • Accepted : 2010.11.23
  • Published : 2010.12.31

Abstract

Increasingly advanced Information Technology (IT) has changed the operator so as to create more diversified and advanced traffic information demand. To deal with the changing demand in private sector, a concept of on-demand traffic information has been rapidly introduced. However VMS, a product of the first generation of ITS, which was designed to provide the unspecified individuals during driving the car with the basic level of traffic information by the public failed to actively change itself in such a changing pattern. This study was intended to describe the VMS system (tentatively, FM-VMS) which was further developed to accommodate the needs favoring the sophisticated PDA with the public role of providing the unspecified individuals with the equal information. FM-VMS introduced in this study is the device designed to transmit the voice and message to the drivers through the radio information device mounted on a car. A core technology is, unlike FM-DARC and RDS, the Water Making technology which directly inserts the digital signal into FM frequency in use. It's been currently used for broadcasting and security purpose. A detection rate as a result of testing FM-VMS system using Water Making technology was 90% or more in voice and message within 20m from test VMS. When a public-developed VMS information could be transmitted using FM frequency to the relatively vulnerable users (vulnerable to traffic information) in voice on a real-time basis to provide the regional traffic information, and furthermore, VMS message could be received through radio liquid using FM frequency only, it would obviously bring about the innovation in ITS as well as pave the way for creating the new added value down the road.

근래 우리생활 깊숙이 자리잡은 유비쿼터스 개념은 과거 산업혁명 당시와 마찬가지로 사람들로 하여금 새로운 수요와 라이프스타일의 변화를 견인하고 있다. 특히, 교통부문은 '이동'이라는 특수한 여건 때문에 더욱 이러한 트랜드에 민감해지기 쉬운 경향이 있다. 이를 가장 잘 반영하는 것이 콘텐츠 시장이라 할 수 있는데, 최근 민간에서는 변화된 수요에 대응하기 위해서 맞춤형 개인교통정보의 개념을 발 빠르게 도입하고 있다. 하지만, 공공에서는 어떠한가? 불특정다수에게의 운전 중에 기본레벨의 교통정보제공이라는 목적을 가지고 도입된 ITS 1세대 산물인 VMS의 경우, 이러한 변화 속에서 능동적으로 변화하지 못하고 있다. 이에 본 논문에서는 불특정다수에게 '평등한 정보제공'이라는 '공공의 역할' 속에서, 고급화되고, 점점 개인단말기기를 선호하는 수요에 대응하기 위한 고도화된 VMS시스템(가칭 FM-VMS)에 대하여 기술하고자 한다. 본 논문에서 소개하는 FM-VMS는 차량 안에 장착된 라디오를 정보제공기기로 사용하여 운전자는 누구든지 음성과 문자를 받을 수 있는 장치이다. 핵심기술은 기존의 FM-DARC와 RDS와는 다른 방송중인 FM 주파수에 직접 디지털 신호를 삽입하는 Water Making기술로 이는 현재 방송 및 보안으로 활용되고 있다. Water Making 기술로 구현된 FM-VMS 시스템에 대한 Test를 통한 검지율은 Test용으로 사용한 VMS 주변 200m안에서 음성과 문자 모두 90% 이상의 검지율을 보였다. FM 주파수를 이용하여 공공(Public)이 구축한 VMS정보를 상대적 교통약자(교통정보의 취약계층)에게 실시간으로 음성으로 지역 교통정보를 제공하고 나아가 자동차 제조사와 연계하여 FM 주파수만으로 라디오 액정을 통하여 VMS 문자정보까지 받아 볼 수 있다면, ITS의 혁신뿐만 아니라, 새로운 부가가치를 창출할 수 있는 전기를 마련할 수 있을 것이다.

Keywords

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