초록
도로교통공단과 경찰청은 2005년부터 전국 주요도시에 교통정보센터, 도로교통정보시스템(UTIS), CCTV, VMS 통신망 등 교통정보 기반시설을 설치하는 "도시지역 광역교통정보 기반확충사업"을 추진 중에 있다. 중앙교통정보센터는 국내 교통정보 허브(Hub) 기능을 담당하는 동시에 표준화된 광역교통정보관리체계의 구축 및 지역간 구분없는 UTIS 교통정보를 제공하는 역할을 수행하고 있다. 본 연구에서는 중앙교통정보센터를 통해 통합 제공되는 UTIS 교통정보 서비스의 효율적 추진과 품질향상을 도모하기 위한 방안을 모색하기 위해 수행되었다. 최종수요자(End-User) 요구분석, 기존사례검토 및 계층적 분석기법(AHP) 등을 활용하여 UTIS 교통정보 제공서비스의 성과평가지표를 개발하였으며, 평가시행방안을 수립 제시하였다. 개발된 성과평가지표는 총 5개 부문 20개 지표로 구성되어 있으며, UTIS 교통정보 제공에 따른 직접적/간접적 평가가 가능토록 하였다. 본 연구에서 제시된 평가지표 및 평가방법을 활용함으로써 중앙교통정보센터 UTIS 교통정보 제공서비스의 품질 개선을 도모할 수 있을 것으로 기대되며, 타 교통정보시스템의 운영성과 평가 시에도 확장 적용이 가능할 것으로 판단된다.
Road Traffic Authority and National Police Agency is currently managing the "development of an integrated metropolitan traffic information infrastructure" that installs of facilities for a traffic information infrastructures, such as Local Traffic Information Center, UTIS(Urban Traffic Information System), CCTV, VMS and etc. CTIC was established in 2005 to act as an traffic information hub and to provide integrated UTIS traffic information without regional barriers. This study was carried out to seek for solution to improve quality of UTIS traffic information service for the Central Traffic Information Center(CTIC). In this study, the Evaluation index for UTIS traffic information service was developed and the implementation plan was established by using requirement analysis method, case study and AHP(Analytic Hierarchy Process) technique. The Evaluation index consist of 5 fields and 20 index, it make possible evaluation of direct/indirect effect for UTIS traffic information service. In conclusion, It is expected that quality of UTIS traffic information service will be improved by using developed evaluation index and also can be applied for performance evaluation of other traffic information systems.