DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Coping Behavior of Mathematics Anxiety Depending on the Grade, Sex, Mathematics Achievement, and Mathematics Anxiety in Elementary School Students

학년, 성별, 수학성취도, 그리고 수학불안 정도에 따른 초등학생의 수학불안 대처행동

  • Lee, Sae-Na (Dept. of Early Childhood Education, Youngdong University)
  • 이세나 (영동대학교 유아교육과)
  • Received : 2009.11.04
  • Accepted : 2009.12.31
  • Published : 2010.02.28

Abstract

The purposes of this study were to find out coping behavior to mathematics anxiety depending on grade, sex, mathematics achievement, and mathematics anxiety in elementary school students and to find out the variables influencing coping behavior to mathematics anxiety. 991 students (grade: 4, 5, 6) completed questionnaires about mathematics anxiety and coping behavior to mathematics anxiety. Their home room teachers completed scores of the mathematics achievement test of their students. Data were analyzed by F-test, t-test, correlation and step wise multiple regression. The results of this study were as follows. First, there were statistically significant differences in coping behavior to mathematics depending on grade, mathematics achievement and level of mathematics anxiety except for sex. Second, the level of mathematics anxiety was the most important factor in coping behavior to mathematics.

Keywords

References

  1. 강상돈. (2005). 수학불안 현상에 대한 효과적인 대처방안. 경성대학교 교육대학원 석사학위논문.
  2. 곽지선. (1999). 수학에 대한 태도와 수학적 자기 효능감의 상관성 연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  3. 권점자. (2003). 초등학교 학생들의 수학불안 요인에 관한 연구. 진주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 김민기. (2000). 학년과 성별에 따른 아동의 스트레스 지각 정도와 스트레스 대처행동의 차이. 대구효성가톨릭대학교 대학원 석사학위논문.
  5. 김용복. (2001). 청소년의 스트레스 대처를 위한 프로그램 개발과 적용. 경성대학교 대학원 박사학위논문.
  6. 김의태, 고석구, 선우하식. (2000). 수학불안해소를 중심으로 한 초등학교 수학교육의 발전방안. 건국자연과학연구집, 11, 71-80.
  7. 노상근. (1998). 수학불안 및 자기효능감과 수학수행간의 관계 연구. 전북대학교 교육대학원 석사학위논문.
  8. 박수권. (2000). 수학불안요인이 수학성취도에 미치는 영향. 울산대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 박안나, 김춘경. (2003). 스트레스 대처 훈련이 아동의 일상적 생활스트레스 감소와 스트레스 대처행동에 미치는 영향. 정서⋅행동장애연구, 19(3), 257-281.
  10. 서동근. (2008). 초등학생의 학교생활 관련 스트레스 요인과 대처행동 분석. 춘천교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  11. 송귀영. (2000). 수학불안 진단을 위한 도구의 개발. 청주교육대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 우성운. (2003). 수학불안의 해소를 위한 효과적인 방법에 관한 연구. 대구가톨릭대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 윤신기. (2004). 초⋅중등학생의 자아 존중감과 스트레스 대처방법간의 관계. 아동교육, 13(2), 239-251.
  14. 윤유경. (1990). 아동의 스트레스 대응 양상의 발달. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  15. 윤종회, 정원주. (1997). 아동기 스트레스에 관한 문헌고찰. 동대논총, 7(1), 239-260.
  16. 이미숙, 최영, 이형영. (1995). 고등학생들의 시험불안과 대처전략. 신경정신의학, 34(4), 1081-1092.
  17. 이세나, 한석실, 이승훈. (2007). 수학학습유형과 학년에 따른 초등학생의 수학불안에 관한 연구. 아동학회지, 28(6), 1-16.
  18. 이세나, 이승훈, 한석실. (2008). 수학불안 대처행동 척도개발을 위한 연구. 아동학회지, 29(5), 51-63.
  19. 이시연. (2005). 이혼가정 아동의 스트레스 유형과 대처행동에 대한 사례 연구. 경인교육대학교 대학원 석사학위논문.
  20. 이영균. (2004). 스트레스의 원인과 대처방안에 관한 탐색. 한국정책과학회회보, 8(1), 59-79.
  21. 이영순. (2005). 초등학생들의 수학불안 요인에 관한 연구. 경인교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  22. 이은주. (2002). 교사의 발문이 학습자의 수학적 개념형성에 미치는 영향. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위 논문
  23. 임경희. (2006). 초등학생의 실제적 지능과 스트레스 경험수준이 스트레스 대처행동에 미치는 영향. 아동학회지, 27(3), 241-254.
  24. 장영애. (2004). 인천지역 초등학교 아동의 스트레스 및 스트레스 대처행동에 관한 연구. 교수논총, 3(1), 151-174.
  25. 장윤정. (2004). 초, 중, 고등학교 학생들의 수학불안 요인에 관한 연구. 건국대학교 교육대학원 석사학위논문.
  26. 정옥남. (1994). 고등학생의 성격특성과 지각된 스트레스 수준과의 관계. 전남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  27. 조미령. (2003). 정서지능과 스트레스 수준 및 대처방식과의 관계. 원광대학교 대학원 석사학위논문.
  28. 진미정. (1999). Jung의 심리경향에 따른 수학불안과 수학성적의 관계. 부산대학교 교육대학교 석사학위논문.
  29. 진희영. (2003). 수학불안 연구에 관한 소고. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문.
  30. 차선정, 김인수. (2008). 수학교과에서 시험불안과 대처행동 및 학업성취와의 관계. 과학교육연구지, 32(1), 55-71.
  31. 최진승. (1989). 일반 불안, 시험불안, 수학불안, 수학불안과 수학성적과의 공접 및 인과관계. 경북대학교 대학원 박사학위논문
  32. 허혜자. (1996). 수학불안 요인에 관한 연구-고등학생을 중심으로. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  33. 현온강, 이현정. (1999). 아동의 스트레스 대처행동과 사회적 적응 및 행동문제. 대한가정학회지, 37(11), 167-179.
  34. 황영숙. (2007). 아동의 일상적 생활 스트레스와 스트레스 대처행동에 관한 연구. 제주대학교 대학원 석사학위 논문.
  35. Aiken, L. R. (1976). Update on attitudes and other affective variable in learning mathematics. Review of Educational Research, 46, 293-311. https://doi.org/10.3102/00346543046002293
  36. Beaver, B. R. (1997). The role of emotion in children's selection of strategies for coping with daily stress. Merrill-palmer Quarterly, 43(1), 129-146.
  37. Betz, N. (1978). Prevalence, distribution, and correlations of math anxiety in college students. Journal of Counseling Psychology, 25(6), 441-448. https://doi.org/10.1037/0022-0167.25.5.441
  38. Byrd, P. G. (1983). A Descriptive Study of Mathematics Anxiety: It's Nature and Antecedents. UMI order no. 8300843.
  39. Calvert, E. L. (1981). A Study of the Relationship Between Level of Mathematics Anxiety and, Sex, Age, Mathematical Background, and Previous Success in Mathematics. ERIC Document Reproduction Service No. ED 200 265.
  40. Carson, D. K., Swanson, D. M., Cooney, M. H., Gillum, B. J., & Cuningham, D. (1992). Stress and coping as predictors of young children's development and psychosocial adjustment. Child Study Journal, 22(4), 273-302.
  41. Causey, D. L., & Dubow, E. F. (1992). Development of a self-report coping measure for elementary school children. Journal of Clinical Child Development, 21(1), 47-59.
  42. Compas, B. E., Malcarne, V. L., & Fondacaro, K. M. (1988). Coping with stressful events in older children and young adolescents. Journal of Counseling and Clinical Psychology, 56(3), 405-411. https://doi.org/10.1037/0022-006X.56.3.405
  43. Dreger, R. M., & Aiken, L. R. (1957). The identification of number anxiety in a college population. Journal of Educational Psychology, 48(6), 344-351 https://doi.org/10.1037/h0045894
  44. Fisher, K. W., & Lazarus, A. (1984). Human Development: From Conception through Adolescence. New York: Freeman.
  45. Fennema, E., & Sherman, J. A. (1976). Fennema-Sherman mathematics attitudes scale: Instruments designed to measure attitudes toward the learning of mathematics by females and males. JSAS: Catalog of Selected Documents in Psychology, 6(1), 31(Ms No. 1225).
  46. Goollsby, C. B., Dwinell, P. L., Higbee, J. L., & Bretshcer, A. S. (1987). Factors Affecting Mathematics Achievement in High Risk CollegeStudent. Revision of paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Washington, D. C. ERIC Document Reproduction Service No. ED 283 684.
  47. Griswold, P. A. (1984). Elementary students' attitudes during 2years of computer-assisted instruction. American Educational Research Journal, 21(4), 734-754.
  48. Heembree, R. (1990). The nature, effects, and relief of mathematics anxiety. Journal for Research in Mathematics Education, 21(1), 33-46. https://doi.org/10.2307/749455
  49. Hendel, D. D., & Davis, S. O. (1978). Effectiveness of an intervention strategy for reducing mathematics anxiety. Journal of Counseling Psychology, 25(5), 429-434. https://doi.org/10.1037/0022-0167.25.5.429
  50. Kliewer, W. (1991). Coping in middle childhood: Relations to competence, a type of behavior, monitoring, blunting, and locus of control. Developmental Psychology, 27(4), 689-697. https://doi.org/10.1037/0012-1649.27.4.689
  51. Kloosterman, P., & Cougan, M. C. (1994). Students' beliefs about learning school mathematics. The Elementary School Journal, 94(4), 377-388.
  52. Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal and Coping. New York: Splnger Publishing Company.
  53. Mederios, D. C., Poter, B. J., & Welch, I. D. (1983). Children under Stress. New Jersey: Prentice-Hall.
  54. Meece, J., Wigfeld, A., & Eccles, J. S. (1990). Predictors of math anxiety and its influence in young adolescents' course enrollment intentions and performance in mathematics. Journal of Educational Psychology, 82(1), 60-70. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.60
  55. Resnick, H., Viehe, J., & Segal, S. (1982). Is math anxiety a local phenomenon? A study of prevalence and dimensionality. Journal of Counseling Psychology, 29(1), 39-47. https://doi.org/10.1037/0022-0167.29.1.39
  56. Richardson, F. C., & Suinn, R. M. (1972). The mathematics anxiety rating scale: Psychometric data. Journal of Counseling Psychology, 19(6), 551-554. https://doi.org/10.1037/h0033456
  57. Richardson, F. C., & Woolfolk, R. L. (1980). Mathematics anxiety, In I. G. Sarason(ed.), Test Anxiety: Theory Research and Applications(pp. 271-288). Lawrence Erlbaum: Hillsdale.
  58. Rounds, J. B., & Hendel. D. D. (1980). Measurement and dimensionality of mathematics anxiety. Journal of Counseling Psychology, 27(2), 138-147. https://doi.org/10.1037/0022-0167.27.2.138
  59. Schwieger, R. D. (1999). Teaching Elementary School Mathematics; A Problem-solving Approach. Wadseorth Pub. co.
  60. Tobias, S. (1976). Overcoming Math Anxiety. New York: W. W Norton & Company. INC.
  61. Tocci, C. M., & Engelhard, G. (1991). Achievement, parental support, and gender differences inattitudes toward mathematics. Journal of Educational Research, 84(5), 280-286. https://doi.org/10.1080/00220671.1991.10886028
  62. Wigfield, A., & Meece, J. (1988). Math anxiety in elementary and secondary students. Journal of Educational Psychology, 80(2), 210-216. https://doi.org/10.1037/0022-0663.80.2.210