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Experimental Study on the Wall-Wetting Formation and Spray Characteristics of Gasoline Engine Injector

가솔린엔진 인젝터의 벽류 및 분무특성에 관한 실험적 연구

  • Lee, Sung-Won (Mechanical Engineering Dept., Graduate School, Kongju National University) ;
  • Lee, Sang-In (Mechanical Engineering Dept., Graduate School, Kongju National University) ;
  • Park, Sung-Young (Industrial Technology Research Institute, College of Engineering, Kongju National University)
  • 이성원 (공주대학교 일반대학원 기계공학과) ;
  • 이상인 (공주대학교 일반대학원 기계공학과) ;
  • 박성영 (공주대학교 공과대학 생산기술연구소)
  • Received : 2009.12.22
  • Accepted : 2010.03.18
  • Published : 2010.03.31

Abstract

Fuel spray characteristics of the gasoline engine injector has been studied experimentally. Wall wetting fuel stream of the 4-hole and 12-hole injectors has been tested and measured with various installation angle and port masking shapes. Spray visualization has been performed to analyze spray formation, spray angle, and penetration length. Test result shows that wall wetting is greatly influenced by the induction air flow and injector installation angle. Wall wetting amount decreased as injector installation angle decreased. Masking decreased wall wetting amount by increasing local intake-air flow velocity due to the decreased section area. Spray visualization showed that the 12-hole injector has robust performance characteristics compared with the 4-hole injector.

본 연구에서는 자동차용 가솔린엔진에 장착되는 인젝터의 연료공급 특성을 실험적으로 분석하였다. 4홀과 12홀 인젝터의 장착각 변화와 포트 마스킹의 형상변화에 따른 벽유량을 측정하고 분석하였다. 분무가시화 실험을 통하여 분무성장과정과 분사각, 연료미립화 및 분무도달거리를 분석하였다. 벽류측정 실험 결과, 벽유량은 흡기유동과 인젝터 장착각에 큰 영향을 받으며, 인젝터 장착각이 감소할수록 벽유량은 감소하였다. 마스킹의 경우 유동 면적이 감소하여 국소 유속이 증가할때 벽유량 감소에 효과를 보였다. 분무 가시화를 통하여 12홀 인젝터가 압력 변화에 대한 미립화의 강건성 측면에서 우수한 분무특성을 보였다.

Keywords

References

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