참고문헌
- 김선희.김경연(1999). 아동의 행동문제와 관련변인간의 인과관계. 한국가정관리학회지, 17(1), 155-166.
- 민하영(1998). 스트레스 상황에 대한 지각된 통제감과 내외 통제소재가 아동의 스트레스 대처행동에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
- 박영태.이경님(2009). 부모변인과 아동의 유능감 및 내재적 통제소재가 자기 주도적 학습능 력에 미치는 영향. 한국아동교육학회, 18(4), 5-19.
- 박호선(2002). 유아의 기질 및 어머니의 양육방식과 유아의 자기조절행동 발달간의 관계. 상명대학교 대학원 박사학위논문.
- 엄정애(2004). 유아의 충동성 기질 및 사회극놀이 참여도와 자기규제간의 관계. 아동학회지, 25(5), 41-58.
- 오현숙(2006). 유아의 기질 및 성격, 어머니의 만족도와 양육 행동의 관계: 유아의 자율성과 연대감 발달을 중심으로. 한국심리학회지: 여성, 11(2), 211-226.
- 이경님(2001). 아동의 자기통제와 관련변인간의 인과관계-아동의 사회성, 자아개념 및 어머니의 양육행동을 중심으로-. 대한가정학회지, 39(2), 97-110.
- 이경님(2008). 아동의 학교생활 적응에 영향을 미치는 생태학적 변인. 한국가정관리학회지, 26(5), 211-224.
- 이경님(2009). 어머니의 정서표현과 아동의 기질 및 자아존중감이 정서조절능력에 미치는 영향. 한국생활과학회지, 18(6), 1209-1219
- 이명숙(1994). 청소년의 자기능력 지각에 대한 성차. 한국심리학회지: 발달, 7(2), 92-107.
- 이정란(2003). 유아의 자기조절 구성 요인 및 관련 변인에 대한 구조 분석. 서대학교 대 학원 박사학위논문.
- 임양미(1994). 어머니 양육방식의 관련 요인. 연세대학교 대학원, 석사학위논문.
- 임희수(1994). 첫 자녀에 대한 어머니의 양육행동 및 관련 변인. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
- 최미숙.김미숙(2005). 교사가 지각한 유아의 기질과 유아의 자기조절능력 및 사회적 능력과 의 관계. 한국영유아보육학, 42(9), 209-228.
- 최지현(2001). 유아의 기질과 어머니의 양육태도와 유아의 자기통제와의 관계. 계명대학교 대학원 석사학위논문.
- 한미현(1996). 아동의 스트레스 및 사회적 지지 지각과 행동문제. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
- 허정경(2003). 학령기 아동의 자기조절능력 척도 개발과 관련 변인 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
- 황숙영(2007). 부모 애착, 부모 감독, 또래관계가 중학생의 문제행동에 미치는 영향. 중앙 대학교 대학원 석사학위논문.
- Aronfred, J. (1976). Moral development from the standpoint of general psychological theory. In T. Lickona (Ed.), Moral development and behavior. New York: Holt, Rinehart and Winston.
- Bornstein, M. C., Lamb, M. E.(2005). 곽금주.김민화.신혜은.김연수.이새별.이승진 공 역(2009). 발달과학. 서울: 학지사.
- Baumrind, D.(1983). Rejoinder to Lewis's reinterpretation of parental firm control effects: Are authoritative families really harmonious? Psychological Bulletin, 94, 132-142.
- Berk, L. E.(2007). Child Development(8th ed.). New Jersey:Pearson Education Inc.
- Bodrova, E., & Leong, D. J.(1996). Tools of mind: A vygotsikian approach to early childhood education, Englewood Cliffs, N. J. : Prentice-Hall.
- Calkins, S. D.(2002). Does aversive behavior during toddlerhood matter? The effects of difficult temperament on maternal perceptions and behavior. Infant Mental Health Journal, 23, 381-402. https://doi.org/10.1002/imhj.10024
- Connell, J. P. (1985). A new multidimensional measure of children's perception of control. Child Development, 56, 1018-1041. https://doi.org/10.2307/1130113
- Ferner, M., & Krantz, M.(1987). Self-control, locus of control and social status in children. Psychology Reports, vol. 60, 355-358. https://doi.org/10.2466/pr0.1987.60.2.355
- Goodman, S. M., Brogan, D., Lynch, M. E., & Fielding, B.(1993). Social and competence in children of depressed. Child Development, 64, 516-523. https://doi.org/10.2307/1131266
- Kail, R. V.(2007). Children and their development(5th ed.). Pearson Education Inc. Prentice Hall.
- Kerr, M., & Stattin, H.(2000). What parents know, how they know it, and several forms of adolescent adjustment: Further support for a reinterpretation of monitoring. Developmental Psychology, 36, 366-380.
- Kliewer. W. (1991). Coping in middle childhood: Relations to competence. A type behavior, monitoring, blunting, and locus of control. Developmental Psychology, 27, 689-697.
- Kochanska, G., & Knaack, A. (2003). Effortful control as a personality characteristic of young children: Antecedents, correlates, and consequences. Journal of Personality, 71, 1087-1112. https://doi.org/10.1111/1467-6494.7106008
- Kochanska, G., Aksan, N., & Koenig, A. L.(1995). A longitudinal study of the roots of preschooler's conscience: Commuted compliance and emerging internalization. Child Development, 66, 1752-1769. https://doi.org/10.2307/1131908
- Kopp, C. B.(1982). The antecedents of self-regulation: A developmental perspective. Developmental Psychology, 47, 1020-1029.
- Leaner, R. M., & Kauffman, M. B.(1986). On the metatheoritical relativism of analyses: A critique of Kender's comments. Developmental Review, 6, 96-106. https://doi.org/10.1016/0273-2297(86)90005-5
- Miller, D. C. (2000). Adolescents decision making in academic and social contexts: A self-regulation perspective. University of Maryland College Park.
- Nowicki, S. & Strickland, B. R. (1973). Two pants to delinquency: The early and late starter models In K. B. Rubin & D. Pepler(Eds). The development and treatment of childhood aggression. Hillsdale NJ : Erlbaum.
- Plomin, R., Defries, J. C. Craig, I. W., & McGuffin, P. (Eds.,) (2003). Behavioral genetics in the postgenomic era. Washington D.C: American Psychological Association.
- Rose, A. (1991). The relationship of self-controling skills to personal and social adjustment in elementary school-aged children. Doctorial dissertation, Biola University.
- Rothbart, M. K.(1989). Temperament in childhood : A framework. In G. A. Kohnstamm, J. E. Bates, & M. K. Rothbart(E&S), Temperament in childhood. New York : Wiley.
- Rothbart, M. K.(2003). Temperament and the pursuit of an integrated developmental psychology. Merrill-Palmer Quarterly, 50, 492-505.
- Rothbart, M. K.(2004). Emotion-related regulation: Sharpening the definition. Child Development, 75, 334-339. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2004.00674.x
- Rothbart, M. K.,& Bates, J. E.(1998). Temperament. In N. Eisenberg(Ed). Handbook of child psychology: Vol. 3, Social, emotional and personality development(5th ed.,pp.105-176). New York : Wiley.
- Shaffer, D.(1999). Developmental psychology(5th ed.) : Childhood & adolescence, Brooks/cole.
- Shiner, R., & Caspi, A. (2003). Personality differences in childhood and adolescent: Measurement, development, and consequences. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 44, 2-32. https://doi.org/10.1111/1469-7610.00101
- Shoda, Y., Mischel, W., & Peak, P. K.(1990). Predicting adolescent cognitive and self-regulatory competencies from preschool delay of gratification: Identifying diagnostic conditions. Developmental Psychology, 26, 978-986.
- Strickland, B. R.(1973). Delay of gratification and internal locus of control in children. Journal of Consulting & Clinical Psychology, 40, 338.
- Van den Boom, D. C., & Hoeksma, J. B.(1994). The effect of infant irritability on mother-infant interaction: A growth-curve analysis. Developmental Psychology, 30, 581-590.