The Issues of the Elementary School Teacher Recruitment Examination

교대 수학심화과정에서 본 초등교원 임용고사의 문제점

  • 이의원 (대구교육대학교 수학교육과)
  • Received : 2010.10.11
  • Accepted : 2010.11.07
  • Published : 2010.12.31

Abstract

Under the banner "Toward Global Excellence in Teacher Education", Daegu National University of Education has strived for the single aim of excellence in pre-service and in-service for over fifty years. Specially the department of Mathematics education aims to develope students' mathematical power which is related to elementary school mathematical concepts & theories. However not a few of the students seem to have test-anxiety which is relate to teacher recruitment examination. In these view, we conclude that students must have been suffered from test anxiety. Consequently the results of the study are follow. $\cdot$ 2nd paper-pencil test of the elementary school teacher recruitment(2010) has been emphasized on statement of examinee logocal thought about all 10 subjects. $\cdot$ 3rd test of the elementary school teacher recruitment(2010) has been focused on only speaking english of examinee. Thus we conclude that these Recruitment Examination(2010) couldn't minimize the test anxiety of the students. Therefore next test of the elementary school Teacher Recruitment should contain on mathematical problem-solving in elementary school mathematics textbooks.

평가는 수학 교실에서 의미 있게 활용된다. 최근 대부분의 수학교실에는 교수 학습이 결합된 수행평가가 도입되고, 또 평가는 많은 사람들(학생, 교사, 학부모, 행정가)의 관심을 받고 있다. 그러나 수학교실의 수행평가에도 불구하고 일부 교대생은 임용시험에 대한 불안 때문에 학원을 찾고, 또 일부 강좌에는 그러한 학생들의 불안을 외면할 수 없게 되었다. 왜냐하면 학생의 불안을 외면한 수행평가는 자칫 공허해지고, 또 그들의 수학적 힘을 효율적으로 증진할 수 없기 때문이다. 본고는 초등교원 임용시험(2010)을 수학 심화과정 관점에서 접근하고자 한다. 본 연구 결과는, (1) 초등교원 임용시험 기간은 단축되어야 한다. (2) '어법 원고지 사용법'은 수학적 관점에서 접근되어야 한다. (3) 교대생 시험불안은 임용시험보다는 합격자 수감축에서 비롯된다. (4) 영어 교과의 비중은 재고되어야 한다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 대구교육대학교