A Study on the Effects of High-lift Rudder on Ship's Maneuverability

고 양력 타가 선박의 조종성능에 미치는 영향에 관한 연구

  • Kim, Sang-Hyun (Dept. of Naval Architecture & Ocean Engineering, School of Mechanical Engineering, INHA University) ;
  • Kim, Hyun-Jun (Dept. of Naval Architecture & Ocean Engineering, School of Mechanical Engineering, INHA University) ;
  • Jun, Hee-Chul (Dept. of Naval Architecture & Ocean Engineering, School of Mechanical Engineering, INHA University) ;
  • Yoon, Seung-Bae (Dept. of Naval Architecture & Ocean Engineering, School of Mechanical Engineering, INHA University) ;
  • Park, Hwa-Pyeong (Dept. of Naval Architecture & Ocean Engineering, School of Mechanical Engineering, INHA University) ;
  • Gim, Ok-Sok (Mokpo National Maritime University)
  • 김상현 (인하대학교 기계공학부 조선해양공학과) ;
  • 김현준 (인하대학교 대학원 조선해양공학과) ;
  • 전희철 (인하대학교 대학원 조선해양공학과) ;
  • 윤승배 (인하대학교 대학원 조선해양공학과) ;
  • 박화평 (인하대학교 대학원 조선해양공학과) ;
  • 김옥석 (목포해양대학교)
  • Received : 2010.11.03
  • Accepted : 2010.12.23
  • Published : 2010.12.31

Abstract

Recently, a vessel's maneuvering performance is considered to be an important subject as marine pollution from the ships that stranded on a rock becomes more severe. So, IMO(International maritime organization) has adopted Resolution MSC.l37 to enhance international standards of ship's maneuverability. There's more than one way to improve ship's maneuverability. This research focused on improving ship's maneuverability by high-lift rudder. To predict the maneuverability, the numerical simulation model was used. The evaluation of maneuverability was carried out by turning test and zig-zag test. The results obtained with these simulation showed that the high-lift rudder would be effective in improving the turning ability of the ship. But it was clarified that there Has a possibility that course changing ability night become bad through an increase of rudder lift.

최근 선박의 좌초 및 추돌 사고로 인한 해양오염이 심각해짐에 따라 선박의 조종성능에 대한 관심이 고조되고 있는 가운데 IMO에서는 Resolution MSC.137을 채택함으로써 조종성능에 대한 국제적인 기준이 강화되었다. 선박의 조종성능을 향상시키기 위해서는 여러 가지 방법이 있으나 본 연구에서는 타의 양적 증가가 조종성능 향상에 얼마나 기여하는지를 알아보고자 한다. 조종성능 평가 방법으로 수치 시뮬레이션을 이용하였고, 대상선형은 공시선형인 Mariner Class Vessel로 하였다. 조종성능 평가 방법은 선회 시험과 지그재그 시험을 수행하였고, 고 양력 타의 적용은 수학모델에서 타와 관련된 동유체력 미계수의 값을 양력 증가에 따라 변화 시켜 조종성능의 변화를 예측하였다. 시뮬레이션 결과, 타의 양력 증가로 인해 선회성능 개선이 예상되나, 변침성능을 저해할 가능성이 있는 것을 확인하였다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국학술진흥재단

References

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